http://www.budujesz.pl/wiadomosc/blokada-rowerowa-jak-wybrac-jaka-najlepsza/567/ 2017-02-27 13:34:21.000000

Blokada rowerowa - jak wybrać? Jaka najlepsza?

Mogłoby się wydawać, że plaga kradzieży rowerów ma dziś nieco mniejsze rozmiary niż kilka lat temu, ale to przede wszystkim zasługa rowerzystów używających coraz lepszych blokad. Nie każda bowiem spełni swoje zadanie, a sam wybór prosty nie jest, tym bardziej że niektóre modele zabezpieczeń rowerowych mają naprawdę wysoką cenę.

Poniżej prezentujemy zestawienie 5 najpopularniejszych blokad rowerowych

Kabel zabezpieczający MasterLock Python regulowany 1,8m x 10mm (8433EURD) Kabel zabezpieczający MasterLock Python dodatkowy 9m x 10mm (8430EURDPF) Linka przeciwkradzieżowa na kluczyk 550mm Mega (24901) Zapięcie rowerowe 18mmx120cm Vorel (77851) Kabel zabezpieczający MasterLock Python regulowany 1,8m x 8mm (8418EURD)
Rodzaj: Zamknięcia do rowerów i motocykli Rodzaj: Zamknięcia do rowerów i motocykli Rodzaj: Zamknięcia do rowerów i motocykli Rodzaj: Zamknięcia do rowerów i motocykli Rodzaj: Zamknięcia do rowerów i motocykli
Materiał: Stalowy splot kabla Materiał: Stalowy splot kabla Materiał: Stal/PCV Materiał: Stal/PCV Materiał: Stalowy splot kabla

 

Ile powinno kosztować zapięcie?

W hipermarketach można kupić produkty opisane jako zabezpieczenia rowerowe w cenie kilku do kilkunastu złotych, w dobrym sklepie rowerowym trzeba zapłacić nawet kilkaset złotych. Różnice są spore i oczywiście nie biorą się znikąd. Wydaje się, że rozsądnym pułapem ceny zapięcia rowerowego jest mniej więcej 10% wartości roweru. Oczywiście nie jest to żadna złota zasada, natomiast dobrze uzmysławia to, w jaki przedział cenowy należy celować.

Jakie zapięcie wybrać?

Spośród wielu typów zapięć rowerowych tylko niektóre można z czystym sumieniem polecić. Warto wiedzieć, czym różnią się poszczególne rodzaje i dlaczego jedne z nich są lepsze od innych.

  • Blokada rowerowa U-lock (zabezpieczenie szeklowe lub tzw. podkowa). W istocie jest to dość masywny pręt o sporej średnicy, wygięty w charakterystyczną podkowę. Wyposażony w skomplikowany zamek u-lock jest obecnie najczęściej polecanym zabezpieczeniem rowerowym – przepiłowanie pręta ręcznymi narzędziami zajmuje kilkadziesiąt minut, a szlifierki akumulatorowe w ogóle sobie z nim nie radzą. Palnik tak, ale kto chodzi z palnikiem?
  • Blokada rowerowa z łańcuchem. Podstawową wadą dobrych łańcuchów jest waga. To dodatkowe 2 lub 3 kilogramy, które trzeba ze sobą wozić, a i to często nie wliczając kłódki, która może ważyć grubo ponad 500 g. Faktem jednak jest, że tego rodzaju zapięcie jest często praktyczniejsze niż U-lock, a nierzadko też mniej kosztuje.
  • Blokady rowerowe składane. Przypominają nieco łańcuchy o wydłużonych ogniwach. Są solidne, ale ciężkie. Jeśli chodzi o wytrzymałość, dorównują u-lockom, ale ważą więcej niż one. Nie należą też do tanich, ale są praktyczniejsze niż sztywna podkowa o niedużej długości.
  • Linki i sprężyny. Są tanie, lekkie i nieduże, ale jeśli chodzi o stopień bezpieczeństwa – nieszczególnie zalecane. Część z nich można przeciąć zwyczajnymi szczypcami, do innych potrzebne są nożyczki do drutu, ale żadne z tych zabezpieczeń nie stanowi poważniejszej przeszkody dla amatorów cudzych jednośladów.
  • Blokada rowerowa na tylne koło. Jej zamknięcie trwa sekundę, otwarcie nieco dłużej, jest lekka i nie trzeba szukać stojaka, do którego rower można by było przypiąć. Jednocześnie jednak jest to spora wada, bo wprawdzie odjechać się na tak zabezpieczonym rowerze nie da, ale przenieść – już owszem.

Trochę o dodatkach do blokad rowerowych

Dziś wiele osób decyduje się na wybór blokady rowerowej, która daje dodatkowe zabezpieczenia. Tutaj możliwości są różne, warto więc przyjrzeć się najbardziej popularnym.

  • Kłódka do roweru na szyfr lub blokada rowerowa na szyfr. Paradoksalnie zamek tego typu nie jest szczególnie trudny do otwarcia, jeśli nie zna się kodu. W najtańszych blokadach mechanizm szyfrowy często szybko przegrywa z czasem, ale nadal ma jedną ważną zaletę – nie da się do takiego zamka zgubić klucza.
  • Blokada do roweru z alarmem. Sam alarm można stosunkowo łatwo wyłączyć, co jednak nie oznacza, że tego rodzaju zapięcia są bezużyteczne. W przypadku tańszych modeli sam dźwięk syreny będzie lepszą ochroną niż niejedno zapięcie.
  • Karty kodowe. To już dodatek do zapięć z górnej półki. Czy są one niezbędne? Nie, dopóki nie chce się dorobić nowego klucza. To rozwiązanie stosowane wyłącznie przy zamkach patentowych, a więc ilość modeli używających tego rozwiązania nie jest duża.

Producenci i bezpieczeństwo

Cena, choć pomaga się zorientować, z jaką klasą zabezpieczenia ma się do czynienia, nie jest idealnym wskaźnikiem. Znacznie lepiej byłoby, gdyby można skorzystać z ujednoliconej skali. Takiej niestety nie ma, za to najlepsi producenci blokad rowerowych: Abus, Kryptonite i Trelock, stosują własne skale, aby opisać swoje produkty. Skale są zamknięte i mają odpowiednio po 15, 10 i 6 stopni. To pozwala porównać modele danego producenta i w pewnym stopniu ułatwia też porównanie między różnymi markami. W tego rodzaju skalach 1 to zabezpieczenie najniższe.

Jaka blokada rowerowa jest najlepsza?

Najłatwiej powiedzieć, jaka jest najgorsza: zwykła linka lub sprężyna. Nieco lepsze są linki zbrojone – te wszystkie rodzaje zabezpieczeń nadają się do zamykania rowerów z hipermarketów, ale ponieważ ich otwarcie nie wymaga wielkiego zachodu, nie sprawdzają się przy lepszych rowerach. Tam stosuje się albo blokady na koło, jeśli rower zostawia się na chwilę przed sklepem, skąd cały czas go widać, albo łańcuchy i u-locki, jeśli rower ma pozostać przypięty przez dłuższy czas. Należy jednak mierzyć w racjonalny przedział cenowy – U-lock za 20-30 złotych nie będzie wiele lepszy od zwyczajnej plecionki.

Poniżej prezentujemy zestawienie 5 najpopularniejszych blokad rowerowych

Kabel zabezpieczający MasterLock Python regulowany 1,8m x 10mm (8433EURD) Kabel zabezpieczający MasterLock Python dodatkowy 9m x 10mm (8430EURDPF) Linka przeciwkradzieżowa na kluczyk 550mm Mega (24901) Zapięcie rowerowe 18mmx120cm Vorel (77851) Kabel zabezpieczający MasterLock Python regulowany 1,8m x 8mm (8418EURD)
Rodzaj: Zamknięcia do rowerów i motocykli Rodzaj: Zamknięcia do rowerów i motocykli Rodzaj: Zamknięcia do rowerów i motocykli Rodzaj: Zamknięcia do rowerów i motocykli Rodzaj: Zamknięcia do rowerów i motocykli
Materiał: Stalowy splot kabla Materiał: Stalowy splot kabla Materiał: Stal/PCV Materiał: Stal/PCV Materiał: Stalowy splot kabla

 

Ile powinno kosztować zapięcie?

W hipermarketach można kupić produkty opisane jako zabezpieczenia rowerowe w cenie kilku do kilkunastu złotych, w dobrym sklepie rowerowym trzeba zapłacić nawet kilkaset złotych. Różnice są spore i oczywiście nie biorą się znikąd. Wydaje się, że rozsądnym pułapem ceny zapięcia rowerowego jest mniej więcej 10% wartości roweru. Oczywiście nie jest to żadna złota zasada, natomiast dobrze uzmysławia to, w jaki przedział cenowy należy celować.

Jakie zapięcie wybrać?

Spośród wielu typów zapięć rowerowych tylko niektóre można z czystym sumieniem polecić. Warto wiedzieć, czym różnią się poszczególne rodzaje i dlaczego jedne z nich są lepsze od innych.

  • Blokada rowerowa U-lock (zabezpieczenie szeklowe lub tzw. podkowa). W istocie jest to dość masywny pręt o sporej średnicy, wygięty w charakterystyczną podkowę. Wyposażony w skomplikowany zamek u-lock jest obecnie najczęściej polecanym zabezpieczeniem rowerowym – przepiłowanie pręta ręcznymi narzędziami zajmuje kilkadziesiąt minut, a szlifierki akumulatorowe w ogóle sobie z nim nie radzą. Palnik tak, ale kto chodzi z palnikiem?
  • Blokada rowerowa z łańcuchem. Podstawową wadą dobrych łańcuchów jest waga. To dodatkowe 2 lub 3 kilogramy, które trzeba ze sobą wozić, a i to często nie wliczając kłódki, która może ważyć grubo ponad 500 g. Faktem jednak jest, że tego rodzaju zapięcie jest często praktyczniejsze niż U-lock, a nierzadko też mniej kosztuje.
  • Blokady rowerowe składane. Przypominają nieco łańcuchy o wydłużonych ogniwach. Są solidne, ale ciężkie. Jeśli chodzi o wytrzymałość, dorównują u-lockom, ale ważą więcej niż one. Nie należą też do tanich, ale są praktyczniejsze niż sztywna podkowa o niedużej długości.
  • Linki i sprężyny. Są tanie, lekkie i nieduże, ale jeśli chodzi o stopień bezpieczeństwa – nieszczególnie zalecane. Część z nich można przeciąć zwyczajnymi szczypcami, do innych potrzebne są nożyczki do drutu, ale żadne z tych zabezpieczeń nie stanowi poważniejszej przeszkody dla amatorów cudzych jednośladów.
  • Blokada rowerowa na tylne koło. Jej zamknięcie trwa sekundę, otwarcie nieco dłużej, jest lekka i nie trzeba szukać stojaka, do którego rower można by było przypiąć. Jednocześnie jednak jest to spora wada, bo wprawdzie odjechać się na tak zabezpieczonym rowerze nie da, ale przenieść – już owszem.

Trochę o dodatkach do blokad rowerowych

Dziś wiele osób decyduje się na wybór blokady rowerowej, która daje dodatkowe zabezpieczenia. Tutaj możliwości są różne, warto więc przyjrzeć się najbardziej popularnym.

  • Kłódka do roweru na szyfr lub blokada rowerowa na szyfr. Paradoksalnie zamek tego typu nie jest szczególnie trudny do otwarcia, jeśli nie zna się kodu. W najtańszych blokadach mechanizm szyfrowy często szybko przegrywa z czasem, ale nadal ma jedną ważną zaletę – nie da się do takiego zamka zgubić klucza.
  • Blokada do roweru z alarmem. Sam alarm można stosunkowo łatwo wyłączyć, co jednak nie oznacza, że tego rodzaju zapięcia są bezużyteczne. W przypadku tańszych modeli sam dźwięk syreny będzie lepszą ochroną niż niejedno zapięcie.
  • Karty kodowe. To już dodatek do zapięć z górnej półki. Czy są one niezbędne? Nie, dopóki nie chce się dorobić nowego klucza. To rozwiązanie stosowane wyłącznie przy zamkach patentowych, a więc ilość modeli używających tego rozwiązania nie jest duża.

Producenci i bezpieczeństwo

Cena, choć pomaga się zorientować, z jaką klasą zabezpieczenia ma się do czynienia, nie jest idealnym wskaźnikiem. Znacznie lepiej byłoby, gdyby można skorzystać z ujednoliconej skali. Takiej niestety nie ma, za to najlepsi producenci blokad rowerowych: Abus, Kryptonite i Trelock, stosują własne skale, aby opisać swoje produkty. Skale są zamknięte i mają odpowiednio po 15, 10 i 6 stopni. To pozwala porównać modele danego producenta i w pewnym stopniu ułatwia też porównanie między różnymi markami. W tego rodzaju skalach 1 to zabezpieczenie najniższe.

Jaka blokada rowerowa jest najlepsza?

Najłatwiej powiedzieć, jaka jest najgorsza: zwykła linka lub sprężyna. Nieco lepsze są linki zbrojone – te wszystkie rodzaje zabezpieczeń nadają się do zamykania rowerów z hipermarketów, ale ponieważ ich otwarcie nie wymaga wielkiego zachodu, nie sprawdzają się przy lepszych rowerach. Tam stosuje się albo blokady na koło, jeśli rower zostawia się na chwilę przed sklepem, skąd cały czas go widać, albo łańcuchy i u-locki, jeśli rower ma pozostać przypięty przez dłuższy czas. Należy jednak mierzyć w racjonalny przedział cenowy – U-lock za 20-30 złotych nie będzie wiele lepszy od zwyczajnej plecionki.

Kategoria: Poradniki
Data: 27.02.2017
Social
5,0
1 ocena
Moja ocena
Lista komentarzy jest pusta.