Udostępnij
Skomentuj

Czym i jak wycierać lakier oraz kokpit auta?

O zabrudzenie samochodu nietrudno. Dowiedz się, jak go skutecznie wyczyścić nie uszkadzając go przy tym.

Pamiętać należy przede wszystkim o tym, że wiele zależy od nas samych. To, w jaki sposób zabierzemy się za czyszczenie przełoży się na jego skuteczność oraz na stan samochodu po konserwacji. Niektóre praktyki mogą bowiem doprowadzić do bardzo niepożądanych skutków. Szczególnie delikatny wydaje się być lakier, który w dość łatwy sposób może ulec tak zwanej degradacji.

Najczęściej wywołują ją źle dobrane ścierki, a także wszelkiego rodzaju drobinki piasku bądź żwiru pozostające na samochodzie. Jeżeli zaczniemy wcierać je w lakier, doprowadzimy do powstania wielu zarysowań. Żeby do tego nie dopuścić, auto przed czyszczeniem należy dokładnie opłukać wodą. Samo czyszczenie powinno odbywać się na to miast przy użyciu miękkich materiałów. Jakich?

Mikrofibra, gąbki i ircha

Ręczne czyszczenie samochodu najlepiej przeprowadzić przy użyciu trzech wybranych produktów:

  • ścierki i rękawiec z mikrofibry - mowa o przyrządach wykonanych z syntetycznych mikrowłókien, które charakteryzują się tym, iż są niezwykle cienkie oraz miękkie. Wszystko to sprawia, że mikrofibra nie stanowi żadnego zagrożenia dla delikatnej struktury lakieru. Największą zaletą omawianego materiału jest jednak jego chłonność. Szczególnie polecane są rękawice z mikrofibry, które nie tylko wchłoną wodę, ale również łatwo usuną wszelkie drobinki, które mogłyby porysować lakier. Decydując się na zakup produktów wykonanych z tego materiału, zwróćmy szczególną uwagę na gramaturę, czyli długość i gęstość włosia. Im włosów jest więcej i im są dłuższe, tym lepiej. Dobrej jakości rękawice z mikrofibry zakupimy za około 30-50 złotych, natomiast cena ściereczek wynosi zaledwie kilka złotych.
  • gąbki - bardzo często wykorzystywane do wcierania rozmaitych preparatów czyszczących. Pamiętajmy jednak o tym, aby omijać produkty tanie, które wyróżniają się słabą jakością wykonania. Charakteryzują się one bowiem bardzo słabą chłonnością wody, natomiast ich struktura może doprowadzić do wcierania różnych drobnych drobinek w powierzchnię lakieru, co oczywiście doprowadzi do powstania zarysowań. Szczególnie zalecane są gąbki wyróżniające się dużymi porami, które sprawią, że zanieczyszczenia będą lepiej wchłanianie, zniknie również ryzyko zarysowania auta. Warto dysponować co najmniej dwoma gąbkami o różnych rozmiarach. Za pomocą dużego produktu szybciej wymyjemy większe powierzchnie, natomiast gąbka niewielka okaże się przydatna w trudno dostępnych miejscach.
  • ściereczki z irchy - wyróżnia się podobnymi właściwościami wchłaniania co mikrofibra, dlatego jest wykorzystywana równie często. W niektórych sytuacjach okazać się może nieco zbyt twarda, dlatego zaleca się jej wykorzystanie przede wszystkim do szyb i miękkich plastików.

Przedstawione wyżej produkty bardzo dobrze sprawdzają się podczas czyszczenia na sucho, wchłaniania wody, a także aplikacji rozmaitych środków czyszczących, o których w dalszej części tekstu.

Czyszczenie kokpitu i szyb

Poza czyszczeniem lakieru samochodu, konieczna jest również regularna konserwacja jego szyb oraz kokpitu. W tym przypadku również można stwierdzić, że najlepszymi produktami okażą się ściereczki bądź rękawice z mikrofibry, gąbki oraz produkty wykonane z irchy. Charakteryzują się bowiem bardzo skutecznym wchłanianiem kurzu i innych zaschniętych zabrudzeń, a tych, zwłaszcza na deskach rozdzielczych, nie brakuje. Kolejny raz należy również podkreślić, iż nie rysują one czyszczonych powierzchni, co jeszcze szczególnie ważne w przypadku szyb.

Pamiętajmy tez o tym, że są to produkty nieszkodliwe dla delikatnych elementów znajdujących się wewnątrz auta. Wracają jeszcze do mycia szyb, należy zadbać o to, aby na ich powierzchni nie pozostały smugi. Uniknąć tego możemy poprzez wykorzystanie odpowiedniego środka, a także wspomnianych wcześniej miękkich ściereczek bądź gąbek.

Środki czyszczące

Oczywiście same ścierki czy gąbki okażą się nieskuteczne, jeżeli nie skorzystamy z odpowiednich produktów czyszczących i konserwujących. Mycie samochodu na sucho bądź samą wodą okaże się bowiem tylko połowiczne. Z czego więc warto skorzystać?

Szampon samochodowy – jego głównym zadaniem jest oczywiście usunięcie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń. Zdecydowanie ułatwia to tworząca się pod jego wpływem piana, która, po zmieszaniu się z zabrudzeniami, może zostać w łatwy sposób usunięta przy pomocy wody i gąbki. Na rynku dostępne są jednak również produkty 2 w 1, które poza czyszczeniem również pielęgnują auto. Bardzo dobrym przykładem na to może być szampon będący jednocześnie odżywką. W jaki sposób działa? Wygładza powierzchnię lakieru, a także poprawia jego strukturę, dzięki czemu prezentuje się lepiej i jest bardziej wytrzymały na wpływ różnorakich czynników zewnętrznych. Samo wygładzenie sprawia również, że woda spływa po samochodzie dużo szybciej, dzięki czemu nie tworzą się smugi, a całość schnie w mgnieniu oka. W sklepie znaleźć można również odżywkę, która pozostawi po sobie miły dla oka połysk. Decydując się na szampon samochodowy, warto wybierać produkty o neutralnym pH, a także zawierające informacje, iż nie usuną one nałożonej wcześniej wosku. Zaleca się również przeanalizowanie wydajności szamponu (na jaką powierzchnię wystarczy jedna dawka środka), możliwości użycia go w pianownicy oraz wydzielanego zapachu. Na rynku znaleźć można również środki zawierające w swoim składzie wosk bądź plimery rozszerzające ich możliwości.

Preparat do czyszczenia kokpitu - należy do specjalnej grupy produktów, które wykorzystamy między innymi do czyszczenia elementów deski rozdzielczej. Pamiętać należy, że tego typu preparat występuje na rynku w wielu odmianach. Zakupić możemy między innymi spraye, płyny, mleczka protektant, żele czy pasty. Wiele z nich posiada na opakowaniu informację na temat tego, na jakim obszarze spisuje się najlepiej. Dzięki temu możemy dobrać dobry produkt do czyszczenia deski rozdzielczej i innych elementów kokpitu. Co więcej, zaopatrzyć możemy się również w bardzo popularne środku uniwersalne, które wykorzystać możemy także na innych obszarach, takich jak chociażby szyby, tapicerka, opony, obudowy silnika czy zderzaki. Ich wadą jest jednak wysoka cena. Jeżeli więc zamierzamy ograniczyć wykorzystanie środka, decydujmy się na produkt dedykowany do tworzyw. Dobrym rozwiązaniem wydaje się być również plak do kokpitu. Dlaczego? Ponieważ poza właściwościami czyszczącymi, charakteryzuje się on właściwościami pielęgnacyjnymi i konserwującymi. Dzięki temu za jednym razem możemy odnowić i odświeżyć różne elementy. Ponadto bardzo dobrze usuwa kurz i uodparnia powierzchnie na jego ponowne osadzanie się, a także podkreśla kolor. Zdecydowanie tańszym rozwiązaniem okażą się specjalne ściereczki do plastiku. Są one nasączone odpowiednim środkiem, który usuwa zabrudzenia i nagromadzony kurz. Ich wadą jest jednak to, że dość szybko schną. Jeżeli zdecydujemy się na produkty tanie i słabej jakości, mogą również przerywać się podczas czyszczenia. Poza rodzajem i sposobem działania środka, ważny podczas wyboru powinien być dla nas generowany zapach (czy jest przyjemny i nie za mocny) oraz połysk.

Środki do mycia szyb – podobnie jak produkty do kokpitu, występują w wielu odmianach. W sklepach znajdziemy przede wszystkim rozmaite spraye, jednak zakupić możemy również mleczka, pasty i pianki. Decydując się na zakup takiego środka, należy sprawdzić, czy jest on bezpieczny dla lakieru samochodowego, zawiera specjalne składniki, które zapobiegają osadzaniu się pary wodnej wewnątrz auta, a także czy wyróżnia się działaniem uodparniającymi szyby na osadzanie się wszelkich zabrudzeń w przyszłości.

O czym warto pamiętać przy czyszczeniu samochodu?

Myjnie automatycznie często stanowią poważne zagrożenie dla stanu naszego samochodu, dlatego wiele osób woli zdać się na własne siły. Pamiętać należy jednak o tym, że mycie ręczne, jeżeli zostanie przeprowadzone w sposób nieprawidłowy, również może doprowadzić do powstania wielu szkód. Wszystko to sprawia, że warto znać kilka przydatnych wskazówek, które pozwolą nam uniknąć wszelkich przykrych konsekwencji.

Nie przesadzaj z ilością środka czyszczącego. Wylanie pół butelki preparatu przysporzy nam więcej problemów niż pożytku. Zdecydowanie trudniejsze okaże się jego rozprowadzenie, wypolerowanie czy zmycie. Efekt naszych starań będzie natomiast podobny, co w przypadku użycia zalecanej dawki środka.

Sprawdzajmy używane produkty. Wiele razy zdarzy się tak, że spray, który zostanie przez nas zaaplikowany na szyby zacznie skapywać na lakier bądź deskę rozdzielczą, jeżeli czyścimy szyby od wewnątrz. Warto wiec dokładnie sprawdzić, czy ich działanie nie będzie miało złego wpływu na kondycję lakieru czy elementów plastikowych. Lepiej jest dokładnie przeanalizować opakowanie środka niż przekonać się o tym podczas mycia.

Szorowanie nie jest dobre. Jeżeli mamy problemy z usunięciem uporczywych osadów, nie szorujmy brudnej powierzchni, gdyż prędzej czy później doprowadzimy do jej wytarcia. Dużo lepszym pomysłem okaże się wykorzystanie aktywnej piany, która, pozostawiona przez kilka minut na plamie, poradzi sobie bez problemów.

Używaj dwóch wiader. Jak już zostało wspomniane, resztki piasku czy żwiru z łatwością mogą porysować lakier, dlatego przy myciu warto korzystać z dwóch wiader – w jednym znajdzie się woda ze środkiem czyszczącym, a w drugim sama woda, za pomocą której wypłuczemy brudną szmatkę, gąbkę bądź rękawicę. Dobrym rozwiązaniem okaże się także umieszczenie w wiadrze z wodą specjalnej wkładki do separacji brudu.

Stosuj specjalistyczne środki i narzędzi. Wielu zabrudzeń nie będziemy w stanie usunąć przy użyciu standardowych produktów. Doskonałym na to przykładem są chociażby ślady asfaltu. Żeby się ich pozbyć, warto skorzystać z dedykowanego preparatu. To samo tyczy się zaschniętych gum, odchodów czy żywicy.

Chcesz użyć wosku? Zastosuj najpierw odpowiedni cleaner. Dzięki niemu usuniemy matową warstwę lakieru i odbarwienia, a także przygotujemy powierzchnię do nałożenia wosku.

Nigdy nie woskuj bezpośrednio po myciu. Powierzchnia lakieru musi zostać całkowicie wysuszona, dopiero wtedy można zacząć myśleć o woskowaniu. W przeciwnym wypadku warstwa ochronna nie zostanie odpowiednio rozprowadzona, przez co obniży się jej skuteczność.

Spróbuj odświeżyć porysowane elementu kokpitu. Tworzywa sztuczne rysuje się bardzo często, jednak nie oznacza to, że nie można z tym nic zrobić. Na rynku dostępne są specjalne preparaty do polerowania tego typu tworzyw. Dzięki nim odzyskają one dawny blask.

Nie wszystkie domowe produkty okażą się bezpieczne. Wiele osób podczas czyszczenia lakieru i kokpitu samochodu wykorzystuje różnego rodzaju domowe środki i przybory, które znajdują się akurat na półce. Jak jednak pokazuje doświadczenie, wiele z nich może doprowadzić do różnego rodzaju uszkodzeń. Powinniśmy więc zrezygnować z korzystania z:

  • odkamieniaczy - stanowią ogromne zagrożenie dla powłok lakierniczych. Ich użycie związane będzie z powstaniem nieestetycznej skazy,
  • płynów do mycia naczyń - wiele z nich doprowadzi do usunięcia powłoki wosku, czego z pewnością byśmy nie chcieli,
  • płynów czyszczących z zasadami i kwasami – nie dość, że zniszczą powłokę lakierniczą, to jeszcze mogą doprowadzić do powstania korozji,
  • zmywaków kuchennych - są one bardzo chropowate, co sprawia, że stają się idealnym przyrządem do porysowania auta,
  • acetonu - jeżeli skorzystamy z niego podczas czyszczenia błyszczących plastików, doprowadzimy do ich zmatowienia,
  • mleczka do czyszczenia - nadaje się do mycia kuchenek, wanien i umywalek, jednak nie można go używać do czyszczenia lakieru i elementów kokpitu.
Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 21:07
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.