Udostępnij
Skomentuj
https://www.budujesz.pl/wiadomosc/jak-polerowac-lakier/7746/ 2017-10-18 16:27:29.000000

Jak polerować lakier?

Polerowanie lakieru jest sposobem na przywrócenie blasku powłoce, która jest zmatowiona lub lekko porysowana. Należy również polerować elementy sąsiadujące z właśnie poddanymi poprawkom lakierniczym, aby nie było widać między nimi różnicy w kolorze.

Czy polerować lakier?

Przed rozpoczęciem prac, trzeba zdać sobie sprawę z kilku rzeczy. Przede wszystkim z tego, że polerowanie nie sprowadza się do wygładzenia lakieru. Ściera się pewną jego warstwę, a to zawsze ryzykowne. Im nowsze auto, tym cieniej jest lakierowane. Te, które produkowane są od paru lat, wyjeżdżają z linii zaledwie z 70-mikronową warstwą powłoki lakierniczej. To bardzo mało i po kilku polerowaniach można wytrzeć samochód do gołej blachy.

To jeszcze nie wszystko:

  • Jeśli kilkuletnie auto z komisu wygląda tak, jakby dopiero wyjechało z fabrycznej lakierni, to należy obstawiać raczej bardzo agresywną polerkę, a nie wizytę u lakiernika.
  • Każda nowa powłoka lakiernicza wytrzyma zasadniczo kilka polerowań, ale osłabiony lakier może też łatwiej odprysnąć, więc nie warto ścierać go do granic możliwości.
  • Polerowanie polerowaniu nierówne: jeśli lakier jest tylko nieco zmatowiony, to przy użyciu środków lekko ściernych można go łatwo odświeżyć, ale przy gruntownym polerowaniu, które usuwa znacznie więcej lakieru, łatwo jest też o przypadkowe uszkodzenia powłoki.

Podejmując decyzję o polerowaniu, warto wcześniej miernikiem sprawdzić grubość lakieru – im mniejsze doświadczenie w podobnych pracach, tym ważniejsze jest, aby zapewniała ona pewien margines błędu.

Przygotowanie do polerowania

  • Samochód musi zostać idealnie umyty. Nie chodzi o przemycie elementów do polerowania – myć trzeba całe nadwozie, nawet gdyby polerowany miał być tylko jeden panel karoserii. Dzięki temu będzie widać ewentualne kolorystyczne między poszczególnymi elementami.
  • Najlepiej jest przeprowadzać polerowanie w zamkniętym pomieszczeniu – dzięki temu ni przeszkadza wiatr, a rozproszone światło lepiej sprawdzi się przy ocenie stanu karoserii.
  • W każdym przypadku należy zabezpieczyć szyby, felgi, listy (można je też zdemontować) i wszystkie inne elementy, które nie mają być polerowane. Nie tylko dlatego, że najazd polerką mógłby je uszkodzić, ale także po to, aby uniknąć zachlapania pastą polerską, która sama w sobie może działać niszcząco.

Jak polerować auto?

Przede wszystkim trzeba zaopatrzyć się w dobrą polerkę. Ponieważ tu powierzchnia do obróbki jest duża, nie ma praktycznie możliwości posłużenia się szlifierką ani wiertarką z filcem – te narzędzia pracują ze zbyt duża prędkością obrotową, a zmuszenie ich do pracy na niższych obrotach wiąże się z szybkim przegrzaniem silników.

  • Polerowanie auta wykonuje się planowo – żadnych chaotycznych, nieprzemyślanych ruchów, tylko polerowanie pas po pasie całego elementu przeznaczonego do odświeżenia.
  • Na tarczę polerki nakłada się niewielką ilość pasty polerskiej, ewentualnie trzeba też chwilę odczekać, aby odparowała albo spryskać delikatnie wodą, jeśli pasta jest zbyt gęsta.
  • Polerkę uruchamia się po przyłożeniu do karoserii i od razu zaczyna się nią poruszać.
  • Pracy nie należy przerywać – można założyć czas potrzeby na usunięcie wad lakieru i dopiero wtedy ocenić skuteczność polerowania. Chodzi o to, aby uniknąć powstania uszkodzeń w miejscu rozpoczęcia kolejnego cyklu pracy. Przy braku wprawy najlepiej po prostu ukończyć cykl polerowania i wtedy ocenić, jakie są jego efekty.
  • Cały czas trzeba oceniać, czy pasta polerska nie obeschła za bardzo i czy na krawędziach tarczy nie odkładają się jej grudki. Jeśli tak, to należy zwilżyć karoserię wodą (może być ze spryskiwacza, tak będzie równomiernie), a grudki z obrzeża usunąć.
  • Po zakończeniu polerowania trzeba usunąć resztki pasty zgodnie z zaleceniami producenta – najczęściej na mokro, po czym od razu nawoskować auto.

Polerka samochodu: najważniejsze akcesoria

  • Dobra polerka obrotowa. Kosztuje w sklepie budowlanym około 100 złotych, ale można zainwestować w lepszy sprzęt. Będzie drożej, ale efektywność działania wyraźnie większa. Idealnie, gdyby dany model miał regulację obrotów.
  • Tarcze filcowe. Te z marketów budowlanych sprawdzają się raczej kiepsko. Znacznie lepiej jest uzgodnić ich wybór ze specjalistami ze sklepu lakierniczego. Same tarcze są wykonane nieco inaczej, a przy okazji można je dopasować do wybranej pasty.
  • Spryskiwacz. Wystarczy wydać 3-5 złotych. W zupełności wystarczy, bo ma on tylko pozwolić na równomierne nawilżenie karoserii. Nie ma sensu wydawać pieniędzy na bardziej rozbudowane modele – minimalne wymagania, to aby nie rozsypał się w czasie polerowania.

Najczęstsze błędy podczas polerowania lakieru

Najczęstszym problemem jest zaufanie niewłaściwemu sprzętowi: polerki wibracyjne i oscylacyjne w ogóle się do polerowania nie nadają, tak samo jak szybkoobrotowe wiertarki czy szlifierki. Tylko i wyłącznie polerki obrotowe z regulacją obrotów.

  • Niedokładne wyczyszczenie karoserii: nie pozwala właściwie ocenić skutków polerowania i grozi naniesieniem kolejnych rys od drobnych zanieczyszczeń na powierzchni.
  • Niezabezpieczenie elementów dookoła: pomijając możliwość przypadkowego zahaczenia ich polerką, po zachlapaniu pastą polerską mogą pojawić się na nich odbarwienia lub rysy.
  • Nierównomierna praca polerką: każdy element karoserii należy przetrzeć we właściwy sposób, żadnego obszaru nie wolno pominąć, ani „piłować” polerką w jednym miejscu, aby zapewnić sobie najlepszy efekt.
  • Niewłaściwy dobór tarcz filcowych i pasty polerskiej: w zależności od rodzaju usuwanych problemów, ilości rys i doświadczenia oraz zamierzonego efektu należy posłużyć się innymi akcesoriami i środkami.
  • Nieocenienie przed polerowaniem grubości warstwy lakieru: w wielu przypadkach nie dzieje się nic, ale nawet jednoprocentowe ryzyko wytarcia lakieru do łysej blachy to za dużo. Lepiej pożyczyć mierni i upewnić się, ile można polerować.
Udostępnij
0 ocen
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Zwykły zakup
Od 39,99 zł do 100 zł
Kurier 24h
0 zł
od 19,99 zł
Kurier Poczta Polska 48h
0 zł
od 15,99 zł
Paczkomaty 24/7
0 zł
od 9,99 zł
Punkty Odbioru
0 zł
od 9,99 zł
od 100 zł
Kurier 24h
0 zł
od 19,99 zł
Kurier Poczta Polska 48h
0 zł
0 zł
Paczkomaty 24/7
0 zł
0 zł
Punkty Odbioru
0 zł
0 zł
CZAS NA ZWROT PRODUKTU*
Morele
30 dni
14 dni
Inni Sprzedawcy
14 dni
14 dni