http://www.budujesz.pl/wiadomosc/kable-rozruchowe-jak-wybrac-jakie-najlepsze/1141/ 2017-02-28 09:45:41.000000

Kable rozruchowe - jak wybrać? Jakie najlepsze?

Rozładowany akumulator jest prawdziwą zmorą każdego kierowcy. W sposób skuteczny uniemożliwia on bowiem uruchomienie samochodu. Konieczne w tej sytuacji okazać się mogą kable rozruchowe – na co zwracać uwagę podczas ich zakupu?

Co to są kable rozruchowe?

Mowa o dwóch kablach (czarnym i czerwonym), na końcach których znajdują się specjalne, izolowane uchwyty (krokodylki). Umożliwiają one rozruch silnika w przypadku spadku napięcia akumulatora bądź jego całkowitego wyładowania. Proces ten realizowany jest przy użyciu energii elektrycznej z drugiego akumulatora, który jest w pełni naładowany – są one łączone właśnie za pomocą przewodów rozruchowych.

Żeby jednak stało się to możliwe, musimy dysponować odpowiednimi kablami. Te zaś zróżnicowane są pod wieloma względami.

Jakie kable rozruchowe wybrać?

Parametrów, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, jest kilka. Nie należy ich bagatelizować, gdyż to od nich zależy, czy kable zostaną użyte przez nas w sposób skuteczny i bezpieczny.

MATERIAŁY. Na rynku znaleźć można wiele tanich kabli, które zostały wykonane ze słabej jakości materiałów. Przekłada się to na niską przewodność prądu, a co za tym idzie, również niewielką sprawność działania. Jaki kabel na kable rozruchowe będzie odpowiedni? Warto decydować się na przewody przygotowane z wytrzymałej linki miedzianej, która wyróżnia się elastycznością i odpowiednią przewodnością prądu.

Znaczenie ma również izolacja przewodów (najczęściej jest wykonana z gumy) oraz budowa uchwytów. Najtańsze produkty posiadają krokodylki plastikowe, które bardzo szybko mogą ulec zniszczeniu. Warto decydować się na uchwyty metalowe lub miedziane, dodatkowo zabezpieczone silikonową powłoką. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nie dojdzie do zwarcia.

SOLIDNOŚĆ WYKONANIA. Przed każdym zakupem należy dokładnie sprawdzić interesujący nas produkt. Nie inaczej jest w przypadku kabli rozruchowych. Sprawdźmy między innymi to, czy sprężyny w uchwytach pracują płynnie i gwarantują mocny chwyt. Znaczenie ma również stabilność mocowania przewodu.

TYP. Producenci przewodów rozruchowych bardzo często dołączają informację na temat tego, do jakich samochodów ich produkty są przystosowane. I tak zakupić możemy kable do aut benzynowych, dieslów czy tirów.

Jak dobrać kable rozruchowe?

Oczywiście nie są to wszystkie parametru, które trzeba przeanalizować. Bardzo ważne jest również to, na jakiej podstawie dobierzemy kable do konkretnego rodzaju samochodu oraz warunków, w których będą one wykorzystywane.

Kable rozruchowe - jaki amperaż?

Obsługiwane natężenie prądu jest niezwykle ważne, ponieważ określa, jakie pojazdy możemy obsłużyć. Jeżeli zdecydujemy się na przewody z natężeniem równym 200 A, mogą się one stopić podczas przepływu prądu między dwoma dużymi jednostkami.

Zawsze warto więc dysponować kablami mogącymi obsłużyć prąd o natężeniu 400-600 A. W przypadku samochodów ciężarowych, wartość ta musi być jeszcze wyższa. Niezwykle pomocna okazać się może informacja na temat wartości prądu rozruchu akumulatora. Dzięki niej w sposób odpowiedni dopasujemy kupowane przewody.

Kable rozruchowe – jaki przekrój?

Panuje zasada, że im grubsze kable, tym lepsze przewodzenie prądu. Pamiętajmy jednak o tym, aby nie skupiać się wyłącznie na izolacji – kluczowe znaczenie ma przekrój rdzenia. Jest on widoczna na styku przewodu z krokodylkiem.

Odpowiednia grubość kabla sprawi również, iż wytrzyma on znacznie większe napięcie, aniżeli cienkie produkty z supermarketu. Będzie on też odporniejszy na wpływ wszelkiego rodzaju warunków atmosferycznych.

Jaki przekrój kabla rozruchowego będzie więc odpowiedni? Przyjmuje się, iż w przypadku samochodów benzynowych, wystarczające okażą się kable o przekroju 16 mm2. Kable rozruchowe do Diesla muszą natomiast charakteryzować się przekrojem co najmniej 25 mm2. Pamiętajmy o tym, iż w przypadku przewodu długiego, dojdzie do pewnych strat prądu – jeżeli więc decydujemy się na produkt dłuższy niż 3-4 metry, warto decydować się na rdzeń o przekroju około 35 mm2.

Kable rozruchowe – jaka długość?

Długość przewodu nie wpływa wyłącznie na ewentualne spadki napięcia. Ma również ogromny wpływ na komfort wykonania całej operacji. W przypadku kabli krótkich, około 2 metrowych, sprawna wymiana energii pomiędzy dwoma samochodami może okazać się bowiem bardzo utrudniona, a nawet niemożliwa.

Jak długie kable rozruchowe powinny być? Z pewnością warto decydować się na przewód o długości co najmniej 3 metrów.

Jak podłączyć kable rozruchowe do samochodu?

Skoro wiemy już, w jaki sposób dobrać kable rozruchowe, możemy przejść do opisania całego procesu awaryjnego uruchomienia rozładowanego akumulatora.

Pierwszym krokiem będzie sprawdzenie pojemności obu jednostek. Powinna być ona zbliżona – dobrze byłoby, gdyby różnica wynosiła zaledwie kilka amperogodzin (Ah). W innym przypadku, podczas ładowania akumulatora o dużej pojemności, możemy doprowadzić do wyładowania jednostki znacznie mniejszej. Zgadzać musi się również ich napięcie, inaczej cała operacja będzie bowiem niemożliwa do wykonania.

Jeżeli wszystko okaże się w porządku, należy wyłączyć w samochodzie wszystko, co pobiera prąd. Następnie pozostaje nam zdjąć osłony akumulatorów. Jak zakładać kable rozruchowe? Najpierw rozpoczynamy od nałożenia przewodu czerwonego, którym należy połączyć „plusy” obu akumulatorów (rozpoczynamy od jednostki dawcy energii). Jeżeli chodzi natomiast o czarny kabel, podłączamy go do „minusa” jednostki naładowanej, a następnie do masy naszego pojazdu (jakiegoś metalowego, nielakierowanego elementu). Dlaczego? Połączenie obu minusów mogłoby bowiem doprowadzić do niekontrolowanego pożaru.

Mależy uruchomić sprawny samochód. Ładowanie zazwyczaj trwa około 10 minut. Po tym czasie możemy włączyć nasz samochód. Jeżeli wszystko jest w porządku, odłączamy kable w odwrotnej kolejności. Najpierw czarny przewód z naszego samochodu i akumulatora sprawnego auta, a potem czerwony – również zaczynamy od naszego „plusa”. Na koniec pozostaje nam jedynie ponowne założenie osłon akumulatorów.

Kable rozruchowe – cena

Zakup najtańszych przewodów, kosztujących niewiele ponad 10 złotych, nie jest zalecany. Zazwyczaj są one przygotowane ze słabej jakości materiałów, przez co ich parametry użytkowe są nikłe. Nie dość, że nie będą one w stanie w sposób odpowiedni naładować akumulatora, to mogą doprowadzić również do jego zniszczenia.

Dlatego też warto decydować się na produkty droższe i zdecydowanie bezpieczniejsze. Cena tego typu kabli rozruchowych wynosić będzie od około 40 złotych.

Co to są kable rozruchowe?

Mowa o dwóch kablach (czarnym i czerwonym), na końcach których znajdują się specjalne, izolowane uchwyty (krokodylki). Umożliwiają one rozruch silnika w przypadku spadku napięcia akumulatora bądź jego całkowitego wyładowania. Proces ten realizowany jest przy użyciu energii elektrycznej z drugiego akumulatora, który jest w pełni naładowany – są one łączone właśnie za pomocą przewodów rozruchowych.

Żeby jednak stało się to możliwe, musimy dysponować odpowiednimi kablami. Te zaś zróżnicowane są pod wieloma względami.

Jakie kable rozruchowe wybrać?

Parametrów, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, jest kilka. Nie należy ich bagatelizować, gdyż to od nich zależy, czy kable zostaną użyte przez nas w sposób skuteczny i bezpieczny.

MATERIAŁY. Na rynku znaleźć można wiele tanich kabli, które zostały wykonane ze słabej jakości materiałów. Przekłada się to na niską przewodność prądu, a co za tym idzie, również niewielką sprawność działania. Jaki kabel na kable rozruchowe będzie odpowiedni? Warto decydować się na przewody przygotowane z wytrzymałej linki miedzianej, która wyróżnia się elastycznością i odpowiednią przewodnością prądu.

Znaczenie ma również izolacja przewodów (najczęściej jest wykonana z gumy) oraz budowa uchwytów. Najtańsze produkty posiadają krokodylki plastikowe, które bardzo szybko mogą ulec zniszczeniu. Warto decydować się na uchwyty metalowe lub miedziane, dodatkowo zabezpieczone silikonową powłoką. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nie dojdzie do zwarcia.

SOLIDNOŚĆ WYKONANIA. Przed każdym zakupem należy dokładnie sprawdzić interesujący nas produkt. Nie inaczej jest w przypadku kabli rozruchowych. Sprawdźmy między innymi to, czy sprężyny w uchwytach pracują płynnie i gwarantują mocny chwyt. Znaczenie ma również stabilność mocowania przewodu.

TYP. Producenci przewodów rozruchowych bardzo często dołączają informację na temat tego, do jakich samochodów ich produkty są przystosowane. I tak zakupić możemy kable do aut benzynowych, dieslów czy tirów.

Jak dobrać kable rozruchowe?

Oczywiście nie są to wszystkie parametru, które trzeba przeanalizować. Bardzo ważne jest również to, na jakiej podstawie dobierzemy kable do konkretnego rodzaju samochodu oraz warunków, w których będą one wykorzystywane.

Kable rozruchowe - jaki amperaż?

Obsługiwane natężenie prądu jest niezwykle ważne, ponieważ określa, jakie pojazdy możemy obsłużyć. Jeżeli zdecydujemy się na przewody z natężeniem równym 200 A, mogą się one stopić podczas przepływu prądu między dwoma dużymi jednostkami.

Zawsze warto więc dysponować kablami mogącymi obsłużyć prąd o natężeniu 400-600 A. W przypadku samochodów ciężarowych, wartość ta musi być jeszcze wyższa. Niezwykle pomocna okazać się może informacja na temat wartości prądu rozruchu akumulatora. Dzięki niej w sposób odpowiedni dopasujemy kupowane przewody.

Kable rozruchowe – jaki przekrój?

Panuje zasada, że im grubsze kable, tym lepsze przewodzenie prądu. Pamiętajmy jednak o tym, aby nie skupiać się wyłącznie na izolacji – kluczowe znaczenie ma przekrój rdzenia. Jest on widoczna na styku przewodu z krokodylkiem.

Odpowiednia grubość kabla sprawi również, iż wytrzyma on znacznie większe napięcie, aniżeli cienkie produkty z supermarketu. Będzie on też odporniejszy na wpływ wszelkiego rodzaju warunków atmosferycznych.

Jaki przekrój kabla rozruchowego będzie więc odpowiedni? Przyjmuje się, iż w przypadku samochodów benzynowych, wystarczające okażą się kable o przekroju 16 mm2. Kable rozruchowe do Diesla muszą natomiast charakteryzować się przekrojem co najmniej 25 mm2. Pamiętajmy o tym, iż w przypadku przewodu długiego, dojdzie do pewnych strat prądu – jeżeli więc decydujemy się na produkt dłuższy niż 3-4 metry, warto decydować się na rdzeń o przekroju około 35 mm2.

Kable rozruchowe – jaka długość?

Długość przewodu nie wpływa wyłącznie na ewentualne spadki napięcia. Ma również ogromny wpływ na komfort wykonania całej operacji. W przypadku kabli krótkich, około 2 metrowych, sprawna wymiana energii pomiędzy dwoma samochodami może okazać się bowiem bardzo utrudniona, a nawet niemożliwa.

Jak długie kable rozruchowe powinny być? Z pewnością warto decydować się na przewód o długości co najmniej 3 metrów.

Jak podłączyć kable rozruchowe do samochodu?

Skoro wiemy już, w jaki sposób dobrać kable rozruchowe, możemy przejść do opisania całego procesu awaryjnego uruchomienia rozładowanego akumulatora.

Pierwszym krokiem będzie sprawdzenie pojemności obu jednostek. Powinna być ona zbliżona – dobrze byłoby, gdyby różnica wynosiła zaledwie kilka amperogodzin (Ah). W innym przypadku, podczas ładowania akumulatora o dużej pojemności, możemy doprowadzić do wyładowania jednostki znacznie mniejszej. Zgadzać musi się również ich napięcie, inaczej cała operacja będzie bowiem niemożliwa do wykonania.

Jeżeli wszystko okaże się w porządku, należy wyłączyć w samochodzie wszystko, co pobiera prąd. Następnie pozostaje nam zdjąć osłony akumulatorów. Jak zakładać kable rozruchowe? Najpierw rozpoczynamy od nałożenia przewodu czerwonego, którym należy połączyć „plusy” obu akumulatorów (rozpoczynamy od jednostki dawcy energii). Jeżeli chodzi natomiast o czarny kabel, podłączamy go do „minusa” jednostki naładowanej, a następnie do masy naszego pojazdu (jakiegoś metalowego, nielakierowanego elementu). Dlaczego? Połączenie obu minusów mogłoby bowiem doprowadzić do niekontrolowanego pożaru.

Mależy uruchomić sprawny samochód. Ładowanie zazwyczaj trwa około 10 minut. Po tym czasie możemy włączyć nasz samochód. Jeżeli wszystko jest w porządku, odłączamy kable w odwrotnej kolejności. Najpierw czarny przewód z naszego samochodu i akumulatora sprawnego auta, a potem czerwony – również zaczynamy od naszego „plusa”. Na koniec pozostaje nam jedynie ponowne założenie osłon akumulatorów.

Kable rozruchowe – cena

Zakup najtańszych przewodów, kosztujących niewiele ponad 10 złotych, nie jest zalecany. Zazwyczaj są one przygotowane ze słabej jakości materiałów, przez co ich parametry użytkowe są nikłe. Nie dość, że nie będą one w stanie w sposób odpowiedni naładować akumulatora, to mogą doprowadzić również do jego zniszczenia.

Dlatego też warto decydować się na produkty droższe i zdecydowanie bezpieczniejsze. Cena tego typu kabli rozruchowych wynosić będzie od około 40 złotych.

Kategoria: Poradniki
Data: 27.02.2017
Social