https://www.budujesz.pl/wiadomosc/latarka-jak-wybrac-jaka-najlepsza/6902/ 2017-02-27 13:32:04.000000

Latarka - jak wybrać? Jaka najlepsza?

Dawniej, kiedy wybór był niewielki albo zgoła żaden, wydawało się, że można kupić jedną latarkę, która zaspokoi wszystkie potrzeby. Dziś już można mieć pewność, że tak się nie da. Można natomiast znaleźć latarkę idealną do konkretnych zastosowań, choć i to wymaga odrobiny wiedzy i przede wszystkim wiadomości ograniczeń różnych typów latarek.

Latarki – jaka do czego?

Latarki do różnych zastosowań różnią się budową, zasięgiem, jasnością, kątem świecenia czy wytrzymałością i innymi cechami. Choć wszystkie można kupić w wielu sklepach, warto pamiętać, że nie zawsze najjaśniejsza latarka będzie najlepsza. Dlaczego? Poniższe zestawienie typów latarek powinno wiele wyjaśnić.

  • Latarki do poszukiwań i ratownicze (szperacze) – mogą być duże i ciężkie, pod warunkiem, że świecą maksymalnie jasno i mają olbrzymi zasięg. W w ich przypadku liczy się przede wszystkim możliwość dobrego oświetlenia dużego wycinka terenu, a poręczność schodzi na dalszy plan. Poza specjalistycznym zastosowaniem raczej nie są używane.
  • Latarki taktyczne – nie mogą być za duże ani za małe, ponieważ powinny dawać pewność chwytu w każdych warunkach, a także – choć to zależy również od budowy broni – możliwość stosowania łącznie z nią. Tego rodzaju latarki powinny mieć sporą moc, ale zwykle ich kąt świecenia jest dość ograniczony.
  • Latarki turystyczne i survivalowe – przede wszystkim nie mogą być przesadnie ciężkie, jednak nie ma potrzeby, aby dawały bardzo jasne światło. Zwykle nie jest też wymagany duży zasięg, natomiast to, co nabiera pierwszoplanowego znaczenia to wydajność wyrażona czasem świecenia i ewentualna możliwość magazynowa energii.
  • Latarki na rower – są to w istocie latarki EDC, ale wodoodporne, chronione przed pyłem i zwykle o wzmocnionej budowie, dzięki czemu można je łatwo umieścić w obejmie i mieć pewność, że nie spadną.
  • Latarki EDC – nazwą tą określa się łącznie wszystkie latarki do tzw. codziennego użytku. To najbardziej zróżnicowana grupa latarek, ponieważ znajdują się w tej klasie zarówno kieszonkowe latarki, jak i sprzęt niewiele ustępujący modelom survivalowym. Właśnie tych latarek używa się na przykład do samochodu albo kiedy schodzi się do nieoświetlonej piwnicy.
  • Latarki czołowe – ich podstawową cechą jest fakt, że rzadko korzystają z optymalnego źródła zasilania, ale za to można je stabilnie zamocować na głowie, czapce lub kasku. Zwykle są dość duże, ale lekkie, nie mają jednak ani przesadnie dużego zasięgu, ani szerokiego kąta świecenia.

Źródła zasilania

Latarki mogą być zasilane z bardzo różnych źródeł. Nie wszystkie jednak są równie korzystne – optymalne są baterie AA (nie AAA, bo te mają stosunkowo małą pojemność, więc starczają na krócej) lub specjalne akumulatory wielkopojemne. Warto jednak pamiętać, że niektóre latarki akumulatorowe korzystają z mniejszych baterii, ale można je naładować przez ruch dynama albo z gniazda sieciowego. Baterie AAA wykorzystywane są w mniejszych modelach latarek czołowych lub rowerowych, natomiast w latarkach w breloczkach do kluczy używa się często baterii zegarkowych, choć ten sprzęt służy raczej jako dekoracja, a nie jako faktyczne wsparcie w niedoświetlonych miejscach.

Źródło światła

  • Najpopularniejsze są dziś bez wątpienia latarki diodowe, czyli latarki LED. Zaletą tego źródła światła jest możliwość precyzyjnego ustalenia koloru światła, a przede wszystkim olbrzymia żywotność, której nie osiągają zwyczajne żarówki. Jednak w przypadku najtańszych latarek LED-y są kiepskiej jakości, co sprawia, że cała konstrukcja po upuszczeniu nawet z niedużej wysokości może zawieść.
  • Klasyczne żarówki są stosowane rzadko i paradoksalnie w lepszych latarkach. Te gorsze mają słabe LED-y, co nie jest korzystnym rozwiązaniem, bo wysokiej klasy żarówka w wielu przypadkach okaże się trwalsza, jaśniejsza i użyteczniejsza niż kiepska dioda.

Cechy, na które zwraca się uwagę przed zakupem

Wybór latarki nie ogranicza się do porównania cen i wielkości. Cech istotnych ze względów funkcjonalnych jest co najmniej kilka i warto przyjrzeć się im uważniej przed zakupem.

  • Jasność źródła światła – będzie podana przede wszystkim w latarkach diodowych, bo w przypadku żarówek pomiar jest trudny (zresztą zwykle latarki z żarówkami to klasa niższa i i tak nie zwraca się na to uwagi). Jednostką jasności są lumeny i żeby uznać, że latarka daje jasne światło, wartość ta nie powinna być niższa niż 800-1000 lm (to wartość ważna dla latarek dla myśliwych i latarek taktycznych, natomiast w EDC i rowerowych jasność rzadko przekracza 350 lm)
  • Ilość trybów – dawniej latarki świeciły światłem ciągłym, i to było wszystko. Dziś można zaprogramować kilka trybów, które różnią się trybem pracy źródła światła (stały, migoczący, np. SOS) oraz jasnością źródła. Dobrze, jeśli trybów jest kilka, ale przy kilkunastu można mówić o przesycie.
  • Rodzaj optyki – najtańsze latarki mają prostą optykę z pojedynczym zwierciadłem i stałą soczewką, jednak niektóre latarki wyposażone są w optykę soczewkową (ZOOM) lub kolimator zmniejszający straty światła i wyrównujący snop.
  • Rozmiar i waga – tutaj korzystnie jest skupić się na nieco większych latarkach, ponieważ ich strumień światła jest bardziej regularny i ostry – nawet przy szerokim kącie świecenia krawędzie snopu są wyraźne.
  • Materiał – dobre latarki aluminiowe mają obudowę kilkumilimetrowej grubości, słabsze – ok. 1 mm. Niektóre najtańsze modele mają obudowy z tworzywa, z tworzyw również wykonuje się standardowo latarki czołowe, natomiast zdecydowanie to aluminium pozwala na optymalne odprowadzanie ciepła, a zatem i zastosowanie lepszych diod.

Latarki – jaka do czego?

Latarki do różnych zastosowań różnią się budową, zasięgiem, jasnością, kątem świecenia czy wytrzymałością i innymi cechami. Choć wszystkie można kupić w wielu sklepach, warto pamiętać, że nie zawsze najjaśniejsza latarka będzie najlepsza. Dlaczego? Poniższe zestawienie typów latarek powinno wiele wyjaśnić.

  • Latarki do poszukiwań i ratownicze (szperacze) – mogą być duże i ciężkie, pod warunkiem, że świecą maksymalnie jasno i mają olbrzymi zasięg. W w ich przypadku liczy się przede wszystkim możliwość dobrego oświetlenia dużego wycinka terenu, a poręczność schodzi na dalszy plan. Poza specjalistycznym zastosowaniem raczej nie są używane.
  • Latarki taktyczne – nie mogą być za duże ani za małe, ponieważ powinny dawać pewność chwytu w każdych warunkach, a także – choć to zależy również od budowy broni – możliwość stosowania łącznie z nią. Tego rodzaju latarki powinny mieć sporą moc, ale zwykle ich kąt świecenia jest dość ograniczony.
  • Latarki turystyczne i survivalowe – przede wszystkim nie mogą być przesadnie ciężkie, jednak nie ma potrzeby, aby dawały bardzo jasne światło. Zwykle nie jest też wymagany duży zasięg, natomiast to, co nabiera pierwszoplanowego znaczenia to wydajność wyrażona czasem świecenia i ewentualna możliwość magazynowa energii.
  • Latarki na rower – są to w istocie latarki EDC, ale wodoodporne, chronione przed pyłem i zwykle o wzmocnionej budowie, dzięki czemu można je łatwo umieścić w obejmie i mieć pewność, że nie spadną.
  • Latarki EDC – nazwą tą określa się łącznie wszystkie latarki do tzw. codziennego użytku. To najbardziej zróżnicowana grupa latarek, ponieważ znajdują się w tej klasie zarówno kieszonkowe latarki, jak i sprzęt niewiele ustępujący modelom survivalowym. Właśnie tych latarek używa się na przykład do samochodu albo kiedy schodzi się do nieoświetlonej piwnicy.
  • Latarki czołowe – ich podstawową cechą jest fakt, że rzadko korzystają z optymalnego źródła zasilania, ale za to można je stabilnie zamocować na głowie, czapce lub kasku. Zwykle są dość duże, ale lekkie, nie mają jednak ani przesadnie dużego zasięgu, ani szerokiego kąta świecenia.

Źródła zasilania

Latarki mogą być zasilane z bardzo różnych źródeł. Nie wszystkie jednak są równie korzystne – optymalne są baterie AA (nie AAA, bo te mają stosunkowo małą pojemność, więc starczają na krócej) lub specjalne akumulatory wielkopojemne. Warto jednak pamiętać, że niektóre latarki akumulatorowe korzystają z mniejszych baterii, ale można je naładować przez ruch dynama albo z gniazda sieciowego. Baterie AAA wykorzystywane są w mniejszych modelach latarek czołowych lub rowerowych, natomiast w latarkach w breloczkach do kluczy używa się często baterii zegarkowych, choć ten sprzęt służy raczej jako dekoracja, a nie jako faktyczne wsparcie w niedoświetlonych miejscach.

Źródło światła

  • Najpopularniejsze są dziś bez wątpienia latarki diodowe, czyli latarki LED. Zaletą tego źródła światła jest możliwość precyzyjnego ustalenia koloru światła, a przede wszystkim olbrzymia żywotność, której nie osiągają zwyczajne żarówki. Jednak w przypadku najtańszych latarek LED-y są kiepskiej jakości, co sprawia, że cała konstrukcja po upuszczeniu nawet z niedużej wysokości może zawieść.
  • Klasyczne żarówki są stosowane rzadko i paradoksalnie w lepszych latarkach. Te gorsze mają słabe LED-y, co nie jest korzystnym rozwiązaniem, bo wysokiej klasy żarówka w wielu przypadkach okaże się trwalsza, jaśniejsza i użyteczniejsza niż kiepska dioda.

Cechy, na które zwraca się uwagę przed zakupem

Wybór latarki nie ogranicza się do porównania cen i wielkości. Cech istotnych ze względów funkcjonalnych jest co najmniej kilka i warto przyjrzeć się im uważniej przed zakupem.

  • Jasność źródła światła – będzie podana przede wszystkim w latarkach diodowych, bo w przypadku żarówek pomiar jest trudny (zresztą zwykle latarki z żarówkami to klasa niższa i i tak nie zwraca się na to uwagi). Jednostką jasności są lumeny i żeby uznać, że latarka daje jasne światło, wartość ta nie powinna być niższa niż 800-1000 lm (to wartość ważna dla latarek dla myśliwych i latarek taktycznych, natomiast w EDC i rowerowych jasność rzadko przekracza 350 lm)
  • Ilość trybów – dawniej latarki świeciły światłem ciągłym, i to było wszystko. Dziś można zaprogramować kilka trybów, które różnią się trybem pracy źródła światła (stały, migoczący, np. SOS) oraz jasnością źródła. Dobrze, jeśli trybów jest kilka, ale przy kilkunastu można mówić o przesycie.
  • Rodzaj optyki – najtańsze latarki mają prostą optykę z pojedynczym zwierciadłem i stałą soczewką, jednak niektóre latarki wyposażone są w optykę soczewkową (ZOOM) lub kolimator zmniejszający straty światła i wyrównujący snop.
  • Rozmiar i waga – tutaj korzystnie jest skupić się na nieco większych latarkach, ponieważ ich strumień światła jest bardziej regularny i ostry – nawet przy szerokim kącie świecenia krawędzie snopu są wyraźne.
  • Materiał – dobre latarki aluminiowe mają obudowę kilkumilimetrowej grubości, słabsze – ok. 1 mm. Niektóre najtańsze modele mają obudowy z tworzywa, z tworzyw również wykonuje się standardowo latarki czołowe, natomiast zdecydowanie to aluminium pozwala na optymalne odprowadzanie ciepła, a zatem i zastosowanie lepszych diod.
Kategoria: Poradniki
Data: 27.02.2017
Social
5,0
1 ocena
Moja ocena
Lista komentarzy jest pusta.