Udostępnij
Skomentuj

Lina holownicza - jak wybrać? Jaka najlepsza?

Awaria samochodu na samym środku jezdni to prawdziwy koszmar dla każdego kierowcy. W takiej sytuacji wyjścia są dwa – albo wezwiemy holownik albo skorzystamy z pomocy innego kierującego, który odeskortuje nas za pomocą linki holowniczej.

Oczywiście jest to możliwe wyłącznie w przypadku niektórych modeli samochodów. Pamiętać musimy bowiem o tym, że nie wszystkie auta mogą holować lub być holowane. Jeżeli jednak dysponujemy odpowiednim pojazdem, musimy koniecznie zastanowić się również nad tym, jaką dokładnie linę holowniczą kupić. A kryteriów wyborów jest co najmniej kilka.

Lina holownicza – rodzaje

Oczywiście nie ma ich zbyt wiele, jednak te obecne na rynku różnią się między sobą przede wszystkim wytrzymałością i zakresem użycia. Warto więc dokładnie przeanalizować ich parametry:

  • lina holownicza pleciona – najbardziej standardowy i najczęściej wykorzystywany typ liny. Charakteryzuje się niską ceną i bardzo szeroką dostępnością (zakupimy ją w supermarkecie czy na stacji benzynowej). Nie zawsze jednak wyróżnia się odpowiednią wytrzymałością na szarpanie, przerwanie czy rozciąganie. Dotyczy to głównie produktów najtańszych, przygotowanych przez niesprawdzonych producentów. Tego typu liny mogą bardzo szybko się zużyć, dlatego zastanówmy się, czy rzeczywiście najważniejsze są dla nas oszczędności. Decydując się na linkę plecioną, kupujmy więc jedynie produkty o odpowiedniej grubości,
  • lina holownicza elastyczna – nazywana również dynamiczną, a wszystko ze względu na fakt, iż rozciąga się ona w przypadku większego obciążenia. Samo rozciągnięcie nie jest duże (zwykle osiąga wartości od kilkunastu do kilkudziesięciu centymetrów), jednak sprawia, że żywotność takiej linii zostaje wydłużona. Co więcej, tego typu produkty gwarantują lepszą jazdę podczas holowania, dotyczy to zwłaszcza startu.
  • lina holownicza stalowa – jest sztywna, dzięki czemu poradzi sobie ze zdecydowanie większym obciążeniem. Wszystko to sprawia, że wykorzystywana jest ona przede wszystkim w sytuacji, gdy chcemy wyciągnąć samochód z błota lub rowu. Jest to także typowa lina holownicza do ciężarówki.
  • lina holownicza kinetyczna – stosowana główne do aut terenowych, których wydobycie wymaga dużej siły. Najczęściej wykonywana jest z poliamidu, co sprawia, że charakteryzuje się sporą rozciągliwością. Przekłada się to na wygenerowanie większej siły, jednak osłabia sterowność, w związku z czym nie powinna być stosowana w ramach standardowego holowania pojazdów po asfalcie.

Lina holownicza - długość

Jest to bardzo ważny parametr, który określają odpowiednie przepisy ruchu drogowego. Według nich, lina holownicza powinna charakteryzować się długością od czterech do maksymalnie sześciu metrów. Tylko wtedy gwarantuje bezpieczne holowanie.

Co więcej, na środku każdej linki holowniczej powinna znajdować się czerwona chorągiewka. Jeżeli jej nie ma, należy oznakować linę biało-czerwonymi pasami.

Jaka linka holownicza do samochodu?

Określenie rodzaju oraz długości liny to nie wszystko. Każdy produkt charakteryzuje się bowiem konkretnymi parametrami użytkowymi, na które również musimy zwrócić uwagę.

UDŹWIG. Jego wartość jest najważniejsza, dlatego to od niego powinniśmy rozpocząć analizę każdej dostępnej na rynku linki. Standardowe produkty charakteryzują się udźwigiem rzędu 1,5-3 ton, choć na rynku znajdują się również modele mocniejsze. Dobrym na to przykładem jest chociażby lina holownicza 40t, wykonana ze stali.

MATERIAŁ. Typowe linki wykonywane są z polipropylenu. Warto decydować się na produkty dodatkowo wzmacniane, na przykład taśmą. Dzięki temu będziemy mogli używać ich przez dłuższy czas. Jeżeli chodzi natomiast o haki bądź szekle znajdujące się na końcach linki, powinny być wykonane ze stali, która została dodatkowo uodporniona na wpływ wilgoci. W innym wypadku elementy zaczepiające szybko zardzewieją.

DODATKI. Mowa przede wszystkim o zatrzaskach ułatwiających montaż oraz o zabezpieczeniach, które chronią haki i szekle przed odpięciem.

Jaka linka holownicza najlepsza?

Oczywiście wszystko zależy od masy naszego auta, jednak w każdej sytuacji zbyt duże oszczędności okażą się dla nas niekorzystne. Warto bowiem zapłacić więcej niż 10 złotych i zaopatrzyć się w wytrzymałą linę, która nie tylko okaże się wystarczająca w ramach standardowego holowania po jezdni, ale również posłuży nam w nieco cięższych sytuacjach, na przykład podczas wyciągania samochodu z rowu czy z błota.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)