Udostępnij
Skomentuj

Materiały polerskie - środki niezbędne do polerowania samochodów.

Polerowanie karoserii samochodu to doskonały sposób na odświeżenie jej matowego wyglądu i pozbycie się wszelkiego rodzaju zarysowań. Aby czynność przyniosła oczekiwane rezultaty, należy zaopatrzyć się w odpowiednie materiały polerskie. Jakie środki są niezbędne, jeśli chcemy przywrócić naszemu pojazdowi wygląd jakby dopiero co opuścił salon samochodowy?

Jak polerować lakier?

Zabrudzenia, kurz, promieniowanie ultrafioletowe, sól drogowa, a nawet deszcz pozostawiają brzydkie ślady na karoserii, w wyniku czego traci ona swój blask. Kamyki na drogach i wizyty w myjniach samochodowych zaś prowadzą do tworzenia się na lakierze  drobnych rys, które nieestetycznie się prezentują.

Lśniący wygląd karoserii przywrócić można na dwa sposoby:

  • polerowanie ręczne – jest bardzo pracochłonne i zarezerwować na nie musimy co najmniej kilka godzin. Charakteryzuje się jednak mniejszą inwazyjnością, co może odpowiadać samochodom nowym nie mającym aż tak wielu zarysowań bądź autom, które pokryte są na tyle cienką powłoką, iż istnieje obawa, że lakier w wyniku działań szlifierki mógłby zostać dodatkowo uszkodzony.
  • polerowanie mechaniczne – jest to metoda bardziej efektywna, jednak trudniejsza. Wymaga bowiem nabrania wprawy w polerowaniu auta przy pomocy szlifierki wyposażonej w specjalne głowice. Lwią część pracy wykonuje za nas urządzenie. My musimy pamiętać jedynie o ustawieniu odpowiednich obrotów i prowadzeniu maszyny w taki sposób, aby nie uszkodzić lakieru.

Nie warto zatem mocno dociskać szlifierki do karoserii i zbyt długo polerować w jednym miejscu. Ten sposób nadawania lakierowi blasku to domena profesjonalistów. Z uwagi jednak na pojawiające się w Internecie poradniki dotyczące używania polerek mechanicznych, coraz więcej posiadaczy samochodów na własną rękę chce wypolerować karoserię.

Do polerowania mechanicznego wykorzystać możemy dwa typy urządzeń:

  • obrotowe – wykonują one jedynie ruchy koliste wokoło własnej osi. Preferują ją fachowcy. Są bowiem bardziej agresywne, co oznacza, że szybciej uporają się z rysami i ubytkami w lakierze, nawet jeśli są one znaczące.
  • orbitalne – poruszają się po elipsach. Jest to rozwiązanie polecane osobom, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z samodzielnym polerowaniem. Trudno bowiem za ich pomocą zniszczyć karoserię.

Przydatne narzędzia do polerowania

Mechaniczne polerowanie wymaga zakupu odpowiednich akcesoriów takich jak:

  • dyski polerskie – ich podstawowym przeznaczeniem jest polerowanie i szlifowanie karoserii, kamienia naturalnego i sztucznego, a także innych powierzchni twardych. Można go zatem wykorzystać na wiele sposobów. Najczęściej wybieraną opcją są dyski elastyczne diamentowe, gdzie diament pełni rolę materiału ściernego. Można je stosować na sucho, jak i na mokro.
  • tarcze polerskie – służą do mocowania na maszynie padów, filców i futer polerskich. Ich wielkość warto zatem dostosować do rozmiarów i kształtów polerowanej powierzchni.
  • filc polerski – przeznaczony jest zarówno do polerowania wstępnego, jak i wykańczającego. Ma różne kształty, rozmiary i twardość, którą należy dopasować do stopnia zarysowania lakieru. Im jest on większy, tym twardszy powinien być filc. Produkowany jest on z wełny owczej, dlatego nie tworzy na polerowanej powierzchni żadnych rys i ubytków.
  • futro polerskie – służy do redukowania śladów polerowania. Jeśli stosujemy je wraz z polerką mechaniczną, skutecznie redukuje możliwość spalenie obrabianej powierzchni. Nie pozostawia smug i jest używane głównie do niwelowania niewielkich zarysowań. Pozwala na osiągnięcie wysokiego połysku karoserii. Można nim czyścić także plastik, chrom oraz aluminium.
  • gąbka polerska – inaczej określana padem polerskim. Znajduje zastosowanie zarówno podczas polerowania ręcznego, jak i mechanicznego. To właśnie na nią aplikowana jest pasta polerska. Produkty tego typu zazwyczaj są wykonane z pianki, ewentualnie mikrofibry. Wybierając odpowiedni pad, należy zwrócić uwagę na jego twardość. Im jest ona większa, tym do bardziej zniszczonego lakieru nadaje się przyrząd. Gąbki miękkie i wykończeniowe zaś są odpowiednie do karoserii, która nie posiada znaczących rys i defektów. Jeśli chcemy, aby nasz pad pasował do polerki mechanicznej, musimy sprawdzić, czy został wyposażony w specjalistyczny rzep. Umożliwia on zamocowanie gąbki do dysku lub tarczy polerskiej. Ważne jest również to, aby dobrać średnicę pada do wielkości polerowanej powierzchni, co znacząco ułatwi pracę, na przykład w trudno dostępnych miejscach.
  • krążek do polerowania – zapewniają precyzyjną obróbkę materiału. Na rynku znaleźć możemy różne warianty tych produktów – krążki na rzep, z otworami, naklejane, elastyczne, fibrowe czy też półelastyczne. Pozwalają na dokładne szlifowanie różnych rodzajów materiału, w tym stali nierdzewnej, kamienia, lakierów, drewna czy też ceramiki.
  • pasty polerskie – w zależności od głębokości zarysowań zdecydować możemy się na pasty o różnym stopniu ścieralności. W przypadku polerowania ręcznego, warto wybierać produkty o niewielkiej lub średniej mocy ściernej, wówczas nie narazimy lakieru na kolejne zarysowania, wynikające z niewłaściwego zastosowania danej pasty. Do polerowania ręcznego szczególnie przydatne okazać mogą się pasty „trzy w jednym”. Zawierają one środki czyszczące, które usuwają zabrudzenia z karoserii, mleczko nadające powierzchni blasku oraz wosk nabłyszczający i zabezpieczający przed osadzaniem się brudu w przyszłości.
  • woski polerskie – służą do zabezpieczenia lakieru samochodowego. Cechą charakterystyczną preparatów typu miękkiego jest to, że nie pozostawiają smug. Dodatkowo dobrze się rozcierają, dając przy tym intensywny połysk. Nie są jednak odporne na trudne warunki pogodowe. Ich aplikacja jest za to niezwykle prosta. Z kolei, nakładanie wosków twardych wymaga większej wprawy, gdyż niewłaściwa aplikacja prowadzi do powstawania smug. Są jednak bardziej trwałe, aniżeli woski miękkie i pod wpływem czynników atmosferycznych nie ścierają się tak szybko.
  • glinki polerskie – umożliwiają dokładne usunięcie zabrudzeń, nawet tych, które z pozoru są niewidoczne. Dzięki temu zyskamy pewność, iż żadne drobinki kurzu czy też piasku, które mogłyby zarysować karoserię w trakcie polerowania, nie dostaną się pod tarczę lub dysk maszyny. Pozwalają one z łatwością pozbyć się chropowatego nalotu, który wyczuwalny jest pod palcami nawet po dokładnym umyciu samochodu specjalnym szamponem do karoserii. Niektórych zanieczyszczeń nie da się bowiem usunąć za pomocą tradycyjnych metod. Dzięki użyciu glinki odsłonimy gładką powłokę lakieru. W ten sposób przygotowaną powierzchnię można zacząć polerować. W skład glinki polerskiej wchodzi polibuten, który nadaje masie plastyczność oraz cząsteczki ścierne. Ich nazwa jest nieco niefortunna, gdyż wiele osób myśli, że w wyniku ich zastosowania na lakierze pojawią się jeszcze większe zarysowania. W praktyce jednak są one na tyle delikatne, iż nie mogą uszkodzić lakieru. Należy jednak pamiętać o tym, aby przed przystąpieniem do polerowania dokładnie umyć samochód z glinki. Glinka polerska z łatwością pozwala usunąć smołę, żywicę, a nawet drobne opiłki metalowe. Za jej pomocą możemy czyścić także szyby, felgi oraz lampy. Dobrze radzi sobie również z nalotem powstałym w wyniku opadów deszczu.
  • ściereczki polerskie – wykorzystywane są do czyszczenia i polerowania karoserii. Dzięki właściwościom chłonącym mogą posłużyć do usuwania nadmiaru past, mleczek i wosków polerskich. Cechą charakterystyczną tych produktów, oprócz miękkości i elastyczności, jest to, iż nie pozostawiają włókien na polerowanej powierzchni. Zazwyczaj wykonane są z mikrofibry bądź mieszanki poliestru z wiskozą. Nie pozostawiają pyłu na karoserii. Pozwalają w szybki sposób nabłyszczyć obrabianą powierzchnię. Można je stosować zarówno na mokro, jak i na sucho.
  • pasty i mleczka polerskie – występują w różnych wariantach – z pigmentami koloryzującymi, w formie półpłynnego szamponu czy też z woskiem. Służą nie tylko do polerowania – nabłyszczają i tworzą warstwę ochronną, zapobiegającą osadzaniu się zabrudzeń i kurzu na karoserii.
  • zestawy polerskie – jeśli nie chcemy kompletować akcesoriów do polerowania pojedynczo, możemy zdecydować się na całe zestawy narzędziowe. Przed dokonaniem zakupu należy jednak sprawdzić, czy średnice poszczególnych elementów odpowiadają naszym potrzebom. Niektóre zestawy polerskie, oprócz akcesoriów takich jak pasty, pady, ściereczki oraz tarcze, zawierają pilarkę maszynową.
Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)