Udostępnij
Skomentuj
https://www.budujesz.pl/wiadomosc/miernik-lakieru-jak-wybrac-jaki-najlepszy/7600/ 2017-02-28 10:39:17.000000

Miernik lakieru - jak wybrać? Jaki najlepszy?

Kupno samochodu z rynku wtórnego zawsze będzie wiązał się z pewnym zagrożeniem związanym z tym, że pojazd miał wypadkową przeszłość. Warto więc, przed przeprowadzeniem ostatecznej transakcji, dokonać niezbędnych oględzin. Jednym ze sposobów na to jest przeprowadzenie pomiaru grubości powłoki lakierniczej.

Dzięki niej dowiemy się między innymi tego, czy interesujący nas samochód miał wypadek i czy warstwa lakieru nie była kiedyś zmieniana. Wykonanie wspomnianego pomiaru umożliwi nam miernik lakieru.

Miernik lakieru – co to jest?

Jest to specjalistyczne urządzenie, które wykorzystywane jest w celu dokonania pomiaru grubości powłoki lakierniczej. Występuje ono na rynku w kilku odmianach, funkcjonujących w oparciu o różne mechanizmy, a także dostosowane do wybranych powłok.

Mierniki lakieru zastosować można do takich powłok jak:

  • stal,
  • stal ocynkowana,
  • aluminium,
  • plastik.

Wszystko to sprawia, że przed dokonaniem ostatecznego wyboru konieczna jest dokładna analiza poszczególnych urządzeń.

Który miernik lakieru wybrać?

Pierwszą decyzją, jaką musimy podjąć, będzie wybór rodzaju miernika. W sklepach znaleźć można dwa typy tego urządzenia:

  • miernik lakieru magnetyczny – charakteryzuje się przede wszystkim niską ceną. Jego funkcjonowanie opiera się natomiast na wykorzystaniu magnesowej końcówki. Urządzenie posiada także skalę, która pokazuje, z jaką siłą wspomniany magnes trzyma się sprawdzanej powierzchni. To właśnie na tej podstawie możemy sprawdzić, jak gruba jest powłoka lakieru. Mechanizm ten jest stosunkowo prosty, co niestety w wielu sytuacjach przekłada się na niedokładność pomiaru. Miernik może zostać oszukany na przykład wtedy, gdy pod lakierem znajduje się gruba warstwa szpachli. Traci on kontakt z blachą auta, co uniemożliwia przeprowadzenie prawidłowego pomiaru. Wszystko to sprawia, że okaże się on odpowiedni tylko do użytku prywatnego. Oczywiście miernik magnetyczny może być użyty tylko na powierzchniach metalowych.
  • miernik lakieru elektroniczny – o wiele dokładniejsze urządzenie, za które jednak przyjdzie nam zapłacić o wiele więcej. Działa w oparciu o ultradźwięki, dzięki czemu w łatwy sposób może zostać wykorzystany na kilku rodzajach powierzchni – między innymi na stali i aluminium (wystarczyć włączyć odpowiednią opcję). Największą zaletą elektronicznego miernika lakieru jest jednak prostota jego użycia – nawet nieprecyzyjnie przeprowadzony pomiar dostarczy nam dokładny wynik, co sprawia, że używać mogą go także osoby, które do tej pory nie miały styczności z tego typu procedurą. Co więcej, czytnik podaje wynik w mikrometrach – sprawia to, że w krótkim czasie otrzymujemy właściwy rezultat, który może zostać przez nas przyrównany do danych fabrycznych. Samo urządzenie wyposażone jest w wygodny wyświetlacz, który pokazuje wszelkie potrzebne wartości. Jeżeli więc nie mamy doświadczenia w pomiarach grubości powłoki lakierowej i chcemy uzyskać wiarygodne informacje, powinniśmy zdecydować się na urządzenia elektroniczne.

Podczas zakupu miernika lakieru musimy pamiętać o tym, że modele amatorskie znacznie różnią się od urządzeń typowo profesjonalnych. Pierwsze z nich zajmują się wyłącznie określenie odległości między wierzchnią powłoką lakieru a blachą – pozwala ta oszacować, jaka jest grubość powłoki lakierniczej. Mierniki profesjonalne są dodatkowo w stanie wykazać, jaką grubością charakteryzują się poszczególne jej warstwy. Będą to więc urządzenia niezwykle precyzyjne. Za tego typu udogodnienie będziemy musieli zapłacić jednak nawet kilka tysięcy złotych.

Który miernik lakieru najlepszy?

Skoro dowiedzieliśmy się już, jakie dokładnie rodzaje urządzeń występują na rynku, pora wskazać na najważniejsze ich parametry, na które koniecznie musimy zwrócić uwagę podczas dokonywania zakupu.

RODZAJ GŁOWICY. Jest to najważniejszy element budowy każdego miernika. W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić, jakie jest ona kształtu. Wymieniane są:

  • głowica płaska – pozwoli nam zmierzyć grubość powłoki lakierniczej na powierzchniach płaskich, między innymi na dachu czy też na masce,
  • głowica kulista – jej kształt umożliwia wykonanie pomiaru na powierzchniach nieregularnych, na przykład z boku auta, przy światłach.

UMIESZCZENIE GŁOWICY. Producenci montują ją albo w obudowie albo na specjalnym przewodzie, na końcu którego znajduje się także sonda. W pierwszym przypadku będziemy w stanie dokonać pomiaru na powierzchni łatwo dostępnej. Sonda na wysięgniku gwarantuje nam skontrolowanie miejsc ciasnych i schowanych – w bagażniku lub pod maską. Dzięki temu będziemy w stanie przeprowadzić gruntowna kontrolę. Pamiętajmy jednak o tym, że mierniki lakieru z głowicą są droższe.

DOKŁADNOŚĆ POMIARU. Uzależniona jest ona od rozdzielczości, w jakiej pracuje miernik. Standardowe urządzenia mierzą z dokładnością do 10 mikronów. Jeżeli zależy nam jednak na bardziej precyzyjnym pomiarze, zakupmy modele profesjonalne, o dokładności do 1 mikrona.

ZAKRES PRACY. Mowa o przedziale mikronów, jaki urządzenie jest w stanie wykryć. Dobrej jakości przyrządy pozwalają na wykrycie lakieru o grubości od 0 do 2-3 tysięcy μm.

RODZAJ MATERIAŁU. Nie wszystkie mierniki będą w stanie sprawdzić grubość powłoki lakierniczej na całej powierzchni samochodu. Niektóre bowiem mogą zostać wykorzystane wyłącznie do elementów wykonanych ze stali (określane są one znacznikiem Fe).

Droższe i bardziej zaawansowane urządzenia pozwalają także sprawdzić powierzchnie aluminiowe (znacznik AI/Fe), których w nowych autach nie brakuje. Jeżeli więc zastanawiacie się, jaki miernik lakieru do aluminium okaże się odpowiedni, zwracajcie uwagę na wspomniane oznaczenia. Powinny one znajdować się między innymi na karcie produktowej.

FUNKCJE DODATKOWE. Wymienić w tym miejscu można między innymi wbudowaną pamięć (niektóre modele zapamiętują nawet kilkaset wyników), sygnalizację dźwiękową, funkcję przytrzymywania wyników i Asystent, który wskazuje nam, w jakim stanie znajduje się badana przez nas powierzchnia.

Czy warto kupić miernik lakieru?

To niepozorne urządzenie pozwala nam znacząco zredukować ewentualność zakupu pojazdu powypadkowego. Dzięki niemu dowiemy się bowiem, czy powierzchnia samochodu nie była przemalowywana, a także czy nie znajduje się na niej warstwa szpachli.

Tego typu informacje są bardzo ważne – w sposób znaczący decydują bowiem o wartości auta. Jaki miernik lakieru będzie najlepszy? Oczywiście zależy to od naszych wymagań i możliwości finansowych. Pamiętajmy, że urządzenia mechaniczne, choć tanie, nie zawsze okażą się skuteczne. Gwarancję dokładności zapewniają wyłącznie modele elektroniczne. Mierniki posiadające sonę na wysięgniku zapewniają także dokładne sprawdzenie wszystkich elementów pojazdu, co również powinno mieć dla nas ogromne znaczenie.

Czy można oszukać miernik lakieru?

Najbardziej podatne na wszelkiego rodzaju próby wypaczenia uzyskanych wyników są oczywiście mierniki magnetyczne. Jeżeli więc chcemy wykluczyć taką ewentualność, warto zainwestować dodatkową sumę na urządzenia nieco droższe.

Miernik lakieru – jaka grubość?

Niezwykle ważne jest także to, w jaki sposób zabierzemy się do pomiaru. W pierwszej kolejności należy dowiedzieć się, jak gruba powinna być powłoka lakieru w danym aucie. W przypadku pojazdów europejskich, docelowa wartość wynosi około 150 μm (mikrometrów) i właśnie tak gruby powinien być lakier.

Nieco inaczej wygląda sprawa z autami azjatyckimi, które są pokrywane lakierem cieńszym, niż w Europie. Domyślna wartość w tym przypadku wyniesie więc od 60 do 100 μm. Jak najprościej wykryć oszustwo ze strony sprzedawcy samochodu? Jeżeli pojazd był ponownie malowany bądź szpachlowany, różnica pomiędzy poszczególnymi elementami powinna być spora (nawet do 50 procent). Tego typu praktyki łatwo również wykryć wówczas, gdy grubość powłoki lakierniczej kilkakrotnie przekracza określone wartości domyślne.

Żeby jednak cały pomiary dał nam wiarygodne rezultaty, musimy przeprowadzić go w sposób odpowiedni. Najlepiej trzymać się poniższych wytycznych.

  1. Na samym początku dokładnie oczyść samochód. Ewentualna warstwa brudu może bowiem zafałszować wynik.
  2. Przeprowadź kalibrację urządzenia przy pomocy dołączonej płytki kalibracyjnej.
  3. Rozpocznij pomiar od elementu, który jest najmniej podatny na uszkodzenia (np. od dachu). Uzyskana wartość okaże się bardzo dobrym punktem odniesienia dla kolejnych wyników.
  4. Mierzenie wykonaj poprzez przyłożenie do badanej powierzchni głowicy bądź sondy urządzenia. W czasie pomiaru, przytrzymaj końcówkę sprzętu w stabilnej pozycji, tak aby nie zaburzyć całego procesu. Pamiętaj, że profesjonalne mierniki niwelują wpływy drgań i innych czynników szkodliwych, dlatego wykonany pomiar będzie dokładniejszy.
  5. Mierz dokładnie! Nie wystarczy sprawdzić grubość powłoki w dwóch-trzech miejscach. Najlepiej obejść całą powierzchnie auta. W przypadku niektórych elementów, takich jak na przykład błotniki, warto dokonać pomiaru przy obu krawędziach i na środku – po wypadku często wykonuje się bowiem lakierowanie wyłącznie uszkodzonego fragmentu błotnika.
  6. Jeżeli nieprawidłowości zostały odkryte na powierzchni dachu i słupków dachowych, oznacza to, że samochód brał udział w poważnym wypadku. Nie zapomnij również o elementach podatnych na korozję (zwłaszcza o progach). W ten sposób wykonany pomiar pozwoli nam określić, czy kupowane przez nas auto ma wypadkową przeszłość czy też nie.

Jaki miernik lakieru do 200 zł?

Ceny wszelkich odmian omawianego sprzętu są naprawdę bardzo zróżnicowane. Najprostsze modele zakupimy nawet za kilkadziesiąt złotych, podczas gdy mierniki profesjonalne mogą kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Mimo wszystko, zakup dobrej jakości urządzenia do 200 złotych jest możliwy. Przykładem na to jest elektroniczny miernik lakieru GL-8, który występuje na rynku zarówno w odmianach droższych, jak i tańszych.

Jest on o tyle atrakcyjny, że zawiera mnóstwo przydatnych funkcji. Przede wszystkim umożliwia wykonanie pomiaru zarówno na stali, jak i na aluminium – posłuży nam więc również w przypadku badania nowych samochodów. Co więcej, jest on wyposażony w sondę, dlatego bez problemu dotrzemy nawet w najtrudniej dostępne miejsca.

Wspomnieć należy również o jego szerokim zakresie działania (od 0 do nawet 2000 μm), posiadaniu przez urządzenie pamięci mieszczącej 200 pomiarów oraz takich funkcji jak sygnalizacja dźwiękowa, funkcja HOLD (zatrzymanie wyniku) oraz Asystent, która dostosowuje wyświetlane komunikaty do stanu badanej powierzchni (urządzenie powie nam, czy mamy do czynienia z podwójną warstwą lakieru czy chociażby szpachlą).

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Zwykły zakup
Od 39,99 zł do 100 zł
Kurier 24h
0 zł
od 19,99 zł
Kurier Poczta Polska 48h
0 zł
od 15,99 zł
Paczkomaty 24/7
0 zł
od 9,99 zł
Punkty Odbioru
0 zł
od 9,99 zł
od 100 zł
Kurier 24h
0 zł
od 19,99 zł
Kurier Poczta Polska 48h
0 zł
0 zł
Paczkomaty 24/7
0 zł
0 zł
Punkty Odbioru
0 zł
0 zł
CZAS NA ZWROT PRODUKTU*
Morele
30 dni
14 dni
Inni Sprzedawcy
14 dni
14 dni