Udostępnij
Skomentuj

Mycie silnika - jak wykonać to prawidłowo?

Mycie silnika to wbrew pozorom bardzo skomplikowana operacja, którą przeprowadza się bardzo rzadko i najczęściej dopiero wtedy, kiedy znajduje to uzasadnienie w funkcjonalności – silnik po umyciu może nie odpalać lub nierówno pracować, ale poziom ryzyka i istotności potencjalnie niebezpiecznych zjawisk zależy bardzo silnie od techniki mycia.

Najprostsza alternatywa: zapłacić za mycie

Cena mycia silnika w wyspecjalizowanych punktach to zwykle od 30 do 100 złotych. Jest to rozwiązanie dobre dla wszystkich, którzy nie mają miejsca na wykonanie podobnej operacji lub nie chcą podejmować się tego samodzielnie, natomiast należy pamiętać, że wiele myjni nie bierze odpowiedzialności za ewentualne komplikacje, co oznacza, że z równym powodzeniem można umyć silnik samodzielnie.

Czego używać do mycia silnika?

Są w zasadzie trzy szkoły, jeśli chodzi o dobór środków czyszczących. Każde podejście ma swoje wady i zalety, które zostały omówione niżej:

  • mycie wodą: dość ryzykowny zabieg, szczególnie jeśli chodzi o mycie silnika Diesla, którego blok jest żeliwny. Obecnie tej metody się już raczej nie stosuje, ponieważ nawet zastosowanie strumienia o dużym ciśnieniu nie gwarantuje skutecznego usuwania zabrudzeń;
  • mycie silnika parą: ta metoda polega na wykorzystaniu tzw. suchej, czyli przegrzanej pary, której odpowiednio ukształtowana dysza robocza nadaje większą prędkość wylotową. Zwiększenie temperatury z jednej strony sprzyja usuwaniu zabrudzeń organicznych, ale też zwiększa ryzyko uszkodzenia mechanicznego wrażliwych elementów, jeśli cała operacja nie będzie przeprowadzona doskonale. Należy też pamiętać, że cząstki brudu oderwane strumieniem pary będą mogły przylgnąć do innych elementów, stąd duże znaczenie ma prawidłowe zabezpieczenie elementów auta;
  • mycie silnika detergentami: stosując detergenty i rozpuszczalniki organiczne można usunąć wszystkie zanieczyszczenia zebrane na powierzchni silnika. Problem z tą metodą wynika z potencjalnej szkodliwości detergentów i rozpuszczalników. Spora część z nich ma działanie utleniające, a więc mogą one przyspieszać korozję silnika. Dodatkowo rozpuszczalniki mogą uszkadzać węże i przewody znajdujące się pod maską, a zabezpieczenie niektórych elementów jest bardzo trudne.

Jaki środek do mycia silnika wybrać?

Mycie silnika benzynowego i mycie silnika wysokoprężnego można przeprowadzić parą – ponieważ tutaj czynnikiem czyszczącym jest czysta para wodna, bez dodatku rozpuszczalników, wydaje się to rozsądnym rozwiązaniem. Ta metoda jednak nie ma zbyt wielu zwolenników: detergenty i rozpuszczalniki myją skuteczniej, natomiast ich wybór może być trudny.

  • Należy unikać stosowania silnych rozpuszczalników: mogą one rozpuścić miejscowo węże lub przewody, a także penetrować „uszczelnienia” powstałe w wyniku przesączania się oleju lub płynu chłodniczego w miejscach połączeń poszczególnych elementów.
  • Przy wyborze detergentu należy zwrócić uwagę na jego zdolność utleniania – zbyt wysoka spowoduje korozję silnika, co na benzyniaku objawiało się będzie bieleniem powierzchni, a na dieslu jej ciemnieniem i powstawaniem rdzawego nalotu.
  • Dobór środka czyszczącego powinien być uzależniony od ilości zanieczyszczeń: grubą ich warstwę można wstępnie zmyć woda pod ciśnieniem i osuszyć sprężonym powietrzem, a następnie użyć silniejszych detergentów. Jeśli jednak zabrudzeń jest niewiele, ale czyszczenie przeprowadza się np. w celu zlokalizowania wycieku oleju, lepiej jest użyć słabszych środków, po których silnik się tak bardzo nie zestarzeje.
  • Każdy środek bezpiecznie jest sprawdzić w mniej wrażliwym miejscu, a więc z daleka od wszelkich połączeń czy elementów z tworzyw i gum – dzięki temu będzie można potwierdzić jego działanie i wykluczyć wystąpienie niepożądanych efektów.

Procedura mycia silnika

To, jak myć silnik w samochodzie i jak myć silnik motocykla, to bardzo ważna sprawa – często ważniejsze niż wybór odpowiedniego preparatu jest prawidłowe przygotowanie całej operacji.

  1. Na początku należy sprawdzić dostępność wszystkich akcesoriów i środków, które będą potrzebne – całe mycie silnika należy przeprowadzić sprawnie, dlatego pod ręką zawsze należy mieć bezpyłowe ściereczki w sporych ilościach, a także myjkę parową lub dmuchawę ze sprężonym powietrzem do osuszania mokrych elementów.
  2. Po ustawieniu samochodu na miejscu należy zadbać o bezpieczeństwo własne i osób w pobliżu – w razie potrzeby należy założyć okulary ochronne (szczególnie do mycia parą lub wodą pod ciśnieniem), a obowiązkowo rękawice robocze.
  3. Pierwszą czynnością, jaką wykonuje się pod maską po zdjęciu osłony silnika, jest zabezpieczenie wszystkich elementów, które mogłyby ulec uszkodzeniu. W tym celu najlepiej użyć specjalnych folii ochronnych, ale pod ręką trzeba też mieć odpowiednie ścierki, na wypadek gdyby maskowanie zostało poluzowane. Szczególną uwagę należy zwrócić na zasłonięcie delikatnych elementów (czujników lub chłodnicy), elektroniki i – w przypadku używania środków chemicznych – węży, plastików itd.
  4. Pierwszą fazą gruntownego mycia silnika jest mycie parowe lub wodą pod ciśnieniem. Usunięte w ten sposób duże drobiny zanieczyszczeń zostaną wypłukane lub wydmuchane z okolic silnika.
  5. Drugim etapem jest mycie miejscowe za pomocą środków chemicznych. Tutaj sprawdza się zmywacz uniwersalny, płyn do czyszczenia tarcz hamulcowych w spreju lub dedykowane środki do czyszczenia silnika. Optymalnym rozwiązaniem jest naniesienie za pomocą rozpylacza takiego środka w okolice najsilniejszych zabrudzeń, ale jeśli istnieje ryzyko przypadkowego uszkodzenia innych elementów, można nanieść preparat na bezpyłową ścierkę i nią przykryć na kilka chwil plamę.
  6. Po zakończeniu czyszczenia dobrze jest usunąć resztki detergentu z silnika, co można zrobić wodą pod umiarkowanym ciśnieniem, parą pod ciśnieniem lub dmuchawą. Ważne, żeby silnik pozostał czysty i suchy.

Nawet przy zastosowaniu prawidłowej techniki, pytanie o to, czy mycie silnika jest bezpieczne, pozostaje nadal aktualne. Na pewno nie jest to czynność, którą zaleca się wykonywać często. Nie wchodzi to w zakres normalnego utrzymania auta, ponieważ mycie silnika jest szkodliwe – nawet delikatne środki wpływają na stan obudowy silnika i innych elementów, z którymi się stykają, dlatego warto wybierać preparaty dobrych firm, które nie działają szczególnie agresywnie, zostawiając czas na spokojne ich usunięcie.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)