Udostępnij
Skomentuj
https://www.budujesz.pl/wiadomosc/olej-do-pily-jak-wybrac-jaki-najlepszy/6617/ 2018-10-17 14:51:10.000000

Olej do piły - jak wybrać? Jaki najlepszy?

Piły łańcuchowe mogą pracować właściwie wyłącznie dzięki dwóm źródłom smarowania: olejowi silnikowemu i olejowi do smarowania łańcuchów. Prawidłowy dobór olejów może przedłużyć okres eksploatacyjny, zwiększyć bezpieczeństwo piły, poprawić jej wydajność i zmniejszyć zużycie podzespołów, niemniej sam wybór oleju też nie jest sprawą prostą.

Własności oleju do mieszanki do silników

Olej do piły spalinowej dodawany do mieszanki do silników musi być olejem o bardzo wysokiej czystości. Chodzi o to, aby w trakcie procesu spalania nie wytwarzała się sadza ani inne zanieczyszczenia, które mogłyby osadzać się na elementach silnika, zmniejszając jego wydajność i przyspieszając zużycie. Aby zapewnić równomierne smarowanie, olej taki musi dobrze mieszać się z paliwem. W pewnych przypadkach ważny będzie zakres temperatur, w których olej zachowuje swoje właściwości, a w skrajnych warunkach należy rozważyć użycie oleju z dodatkami uszlachetniającymi.

Własności oleju do łańcuchów

Pytanie o olej do piły spalinowej dotyczy nie tylko oleju do mieszanek silnikowych, ale również produktów do konserwacji łańcucha. Olej taki musi tworzyć cienką, ale bardzo odporną warstwę na całej powierzchni łańcucha, aby zapewniać maksymalnie płynną pracę ogniw, co zapobiega zacięciom lub zerwaniu łańcucha. Wysoka lepkość zapobiega także usunięciu oleju z łańcucha pod wpływem sił działających na poruszający się łańcuch. Również w tym przypadku ważna jest odporność na temperaturę, zarówno niską, jak i wysoką.

Dobór właściwego oleju

 

olej
  • Kolory. Zasadniczo oleje półsyntetyczne do silników dwusuwowych, które stosuje się w piłach spalinowych, mogą mieć barwę czerwoną albo zieloną. Pod względem właściwości obie wersje nie różnią się drastycznie, natomiast ze względów praktyczny jeśli w pile zawsze był olej czerwony, należy się tego trzymać i odwrotnie – w silnikach pracujących na oleju zielonym nie warto tego zmieniać.
  • Rozcieńczenia. Większość olejów do pił łańcuchowych miesza się z paliwem w proporcji 1:50. Stosunek objętości nie przesądza o przydatności lub nie danego oleju, jednak dla wygody i pewności warto wybrać sobie jeden typ oleju i tego się trzymać, ponieważ zarówno nadmiar, jak i niedostateczna ilość oleju powodują złą pracę silnika.
  • Marka: zasadniczo najlepszym wyborem jest używanie oleju zalecanego przez producenta danej piły. Jeśli piła jest marki Husqvarna, to i olej Husqvarna będzie optymalny, jeśli Stihl, to Stihl, a jeśli Makita, to Makita. W przypadku starszych modeli lub pił, których producent nie wskazał zalecanego oleju, a także w przypadku używania tego samego oleju do różnych pił, należy sprawdzić na opakowaniu, dla jakich silników jest to olej odpowiedni.

W przypadku oleju do łańcuchów różnorodność jest spora, natomiast nie ma potrzeby ścisłego trzymania się jednej marki, choć jest to wygodne i dobre rozwiązanie – używać cały czas najlepszego dostępnego oleju.

W żadnym wypadku nie należy dolewać do paliwa ani używać do smarowania łańcuchów przy piłach spalinowych oleju silnikowego samochodowego (przeznaczonego do konserwacji silników czterosuwowych), ani oleju przepracowanego. Nie zdadzą też egzaminu smary techniczne ani inne substancje smarujące, ponieważ warunki pracy zarówno samego silnika, jak i łańcucha, wymagają zastosowania oleju o specjalnych właściwościach.

Po czym poznać zły olej?

  • Jeśli po dozowaniu oleju i paliwa silnik nie pracuje równo lub spaliny stają się gęstsze, najczęściej oznacza to, że proporcje mieszanki nie są właściwe, rzadziej, że użyty został nieodpowiedni olej. W pierwszym przypadku należy, w miarę możliwości, dopełnić prawidłowych proporcji, a jeśli to niemożliwe, to podobnie jak w drugim przypadku, nie należy używać piły spalinowej.
  • Jeśli po smarowaniu łańcucha odpowiednią ilością oleju ten jest rozchlapywany, oznacza to, że najpewniej nie jest właściwej jakości (olej jest zbyt mało lepki i nie smaruje ruchomych elementów).
  • Jeśli po pewnym czasie pracy olej z łańcucha zaczyna się palić (dym ma kolor niebieski), znaczy to, że użyty preparat nie wykazuje wystarczającej odporności na wysoką temperaturę.
  • Do smarowania łańcuchów pił spalinowych nieużywanych przez dłuższy czas należy zastosować specjalny olej o podwyższonych właściwościach ochronnych i często z dodatkami antykorozyjnymi.
Udostępnij
5,0
1 ocena
1 komentarz
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (1)

Tak samo ważne jest paliwo - używajcie paliw ekologicznych, sprzęt będzie działać totalnie inaczej. Znacie Warter Fuels? W necie można to zamówić, wiele do tej piły paliwa nie potrzebujecie, więc radzę porównanie nawet po to, żeby zauważyć różnicę pomiędzy jednym i drugim urządzeniem, tzn. jak działają na tych paliwach. A różnica jest naprawdę duża. Pomijam już to, jak jakość benzyny wpływa na działanie urządzenia w dłuższym czasie.