Udostępnij
Skomentuj

Płyn do spryskiwaczy - jak wybrać? Jaki najlepszy?

Wybór dobrego płynu do spryskiwaczy to decyzja, która ma duże znaczenie nie tylko dla komfortu prowadzenia auta, ale także dla bezpieczeństwa i tempa zużycia wycieraczek. Od takiego drobiazgu jak płyn do spryskiwaczy, zależy naprawdę wiele, więc dobrze jest wiedzieć, jak odróżnić dobry płyn od kiepskiego.

Jaki płyn do spryskiwaczy - letni czy zimowy?

Płyn do spryskiwaczy zimowy od letniego różni się jedynie dodatkiem substancji chroniących przed zamarzaniem. Najczęściej jest to alkohol metylowy, rzadziej etylowy, ale mogą to również być inne związki. Jedynym celem ich dodawania jest obniżenie temperatury zamarzania, ale ponieważ przy okazji takie organiczne dodatki pozytywnie wpływają na zdolność do usuwania owadów rozbitych na szybie, pewną ilość tego rodzaju związków dodaje się również do płynów letnich niektórych typów. Płyn do spryskiwaczy letni w zimie nie sprawdza się nie tylko dlatego, że zamarzając, mógłby uszkodzić podzespoły spryskiwaczy, ale również dlatego, że zamiast usuwać brud z szyb, przymarzałby do nich i uszkadzał wycieraczki. Warto o tym pamiętać, bo przy temperaturze -1 do 0°C płyn nie zamarznie w zbiorniku, ale na szybie już może.

Kiedy zmienić płyn do spryskiwaczy na zimowy?

plyn do spryskiwaczy

 

plyn do spryskiwaczy
  • Na płynie zimowym można jeździć przez cały rok – nie robi się tego głównie ze względu na ekonomię tego rozwiązania. Na wiosnę więc nie trzeba spieszyć się ze zmianą płynu, natomiast na jesień należy zmienić płyn jeszcze przed przymrozkami, choć do tego problemu wrócimy jeszcze w dalszej części poradnika.
  • Nie można zużyć płynu letniego i nie dolać zimowego płynu – pompka spryskiwaczy smarowana jest głównie płynem, więc osuszenie zbiornika może przyczynić się do jej uszkodzenia.
  • Jeśli w danym modelu auta przewidziane są oddzielne zbiorniki dla spryskiwaczy szyb i reflektorów, należy pamiętać o zmianie płynu w obu.

Czy płyn do spryskiwaczy można mieszać?

Wiąże się to z pytaniami o czas zmiany płynu na zimowy. Płyny do spryskiwaczy tworzone są na bazie wody i wszystkie można ze sobą mieszać, choć z względów praktycznych nie zawsze jest to dobry pomysł. Oto garść wskazówek.

  • Mało prawdopodobne jest wystąpienie w październiku mrozów do -22°C, więc w tym okresie można spokojnie zmieszać płyn zimowy z resztką letniego.
  • Jeśli jeden z płynów kiepsko myje szyby, zostawia smugi itp., to lepiej jest zrezygnować z jego używania, zamiast mieszać go z lepszym płynem – to i tak niewiele zwykle pomaga.
  • Aby poprawić właściwości myjące płynu zimowego, można dodać do niego odrobinę letniego koncentratu.
  • Przygotowując płyny z koncentratu, należy pamiętać o zachowaniu zalecanych proporcji i dokładnym wymieszaniu całej objętości.

Dodatki do płynów do spryskiwaczy – przegląd

  • Substancje zapachowe – płyn do spryskiwaczy bezzapachowy nie jest przesadnie łatwo dostępny, ale można taki znaleźć. Latem jest to zdecydowanie łatwiejsze niż zimą, ponieważ zimowe płyny ze względu na zawartość alkoholi o krótkich łańcuchach są dość specyficznie pachnącymi substancjami. Płyn do spryskiwaczy bez metanolu, a z innymi dodatkami przeciwzamrożeniowymi nie powinien drażnić kierowcy.
  • Alkohol (metanol lub etanol skażony) – płyn do spryskiwaczy alkohol zawiera ze względu na jego właściwości myjące. Oba alkohole są dobrymi rozpuszczalnikami organicznymi, zatem skutecznie usuwają przyschnięte resztki liści, owadów, kurz itd. Dodatkową zaletą jest szybkie parowanie, dzięki czemu szyby nie zostają pomazane po przeciągnięciu wycieraczkami.
  • Gliceryna (glicerol) – jest to związek organiczny, złożony alkohol, który kondycjonuje wycieraczki, zapewniając ich prawidłowe nawilżenie. Jest to szczególnie ważne, ponieważ zapobiega uszkodzeniom piór pod wpływem przecierania drobinek kurzu i pyłu. Płyny z gliceryną są najlepszym wyborem dla kierowców podróżujących w trudnych warunkach i dla tych, którzy podróżują rzadko, w związku z czym narażeni są na przesuszenie piór wycieraczek.

Płyn do spryskiwaczy - cena i jakość

Podstawę płynu – każdego – stanowi woda. Kwestia doboru dodatków jest indywidualną sprawą poszczególnych producentów, dlatego różnorodność cenowa i jakościowa jest tak duża. Można bowiem kupić hipermarketowy płyn za 3 złote (5 litrów, letni), który jest tak samo skuteczny jak płyn markowy (w czterolitrowych zbiornikach po 12 złotych). Można też powiedzieć, że do płynu do spryskiwaczy auto „przyzwyczaja się” podobnie jak do paliwa – niby wszędzie jest to samo, ale różnica pozostaje wyraźna. Warto więc poszukać płynu, który będzie subiektywnie najlepszy, i być wiernym temu wyborowi.

Udostępnij
5,0
2 oceny
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)