Udostępnij
Skomentuj

Pompka - jak wybrać? Jaka najlepsza?

Pompka przy rowerze jest rzeczą oczywistą, natomiast paradoksalnie przy samochodzie, gdzie postępowanie w razie awarii wcale nie jest łatwiejsze, mało kto zadaje sobie trud wyboru jakiegokolwiek kompresora lub bodaj najprostszej pompki.

Pompka samochodowa

Warto więc zacząć od pompek samochodowych – w ich przypadku nie jest tak istotna wielkość ani masa, choć oczywiście mniejsze są wygodniejsze, natomiast na pierwszym miejscu zdecydowanie należy rozważyć wydajność i ciśnienie, jakie dana pompka pomoże uzyskać.

  • W większości przypadków pompka powinna pozwolić na napompowanie opon do 2 bar. Nawet jeśli docelowo powinno być więcej, tyle potrzeba, żeby bezpiecznie dojechać do stacji. Oczywiście ten poziom dotyczy standardowych aut osobowych.
  • Pompka samochodowa to najczęściej pompka nożna. Ręczna wymagałaby bardzo długiego czasu, ponieważ klasyczna tłokowa ma zbyt małą wydajność, nawet jeśli rozważyć pompkę dwudrożną.
  • Pompki elektryczne, czyli kompresory zasilane z gniazda zapalniczki są droższe od pompek nożnych, ale nie wymagają praktycznie żadnego wysiłku przy obsłudze, są wydajniejsze i szybciej można dzięki nim osiągnąć pożądane ciśnienie. Nie są duże, ale te lepsze o większej trwałości są droższe od nożnych.
  • Pompkę w samochodzie warto mieć zawsze – sama dojazdówka nie rozwiązuje problemu, a tym bardziej tzw. zestaw naprawczy – zwykle trzeba i tak dopompować koło przed dalszą jazdą.

Pompka rowerowa

Trochę inaczej niż w przypadku pompek samochodowych, te rowerowe muszą być małe i poręczne, natomiast wydajność jest – nie licząc pompek używanych w czasie jazdy wyczynowej – sprawą drugorzędną.

  • Pompka rowerowa może mieć różną wielkość w zależności od sposobu przewożenia: pod bagażnikiem, w dedykowanym uchwycie mocowanym najczęściej pod uchwytem bidonu albo w plecaku.
  • Mniejsze pompki tłokowe są mniej wydajne od dużych (wyjątkiem są pompki dwudrożne, które pompują koło przy ruchach tłoku w obie strony), a różnica w masie nie jest zwykle duża.
  • Pompka rowerowa musi być dobrze zabezpieczona, jeśli ma być przewożona na zewnątrz – narażenie na promieniowanie UV, deszcz i zmiany temperatury może z czasem osłabiać strukturę tworzywa, więc żywotność takich pompek jest ograniczona.
  • W przypadku pompek rowerowych należy zwrócić uwagę na obsługiwane wentyle. Jest ich kilka typów i każdy zawór wymaga zastosowania innej pompki, a nie wszystkie mają wymienne końcówki, przez co nawet najlepsza pompka stanie się bezuzyteczna.

Pompki motocyklowe

W opony motocyklowej wchodzi ilość powietrza niewiele mniejsza niż do samochodowej, a jednocześnie ilość dostępnej przestrzeni bagażowej nie jest duża. Do tego dochodzi różnica w napięciu, które w niektórych motocyklach wynosi nie 12 a 6 V. Jakie są więc możliwości?

  • Małe pompki elektryczne można z powodzeniem umieścić w kufrze lub pod siodłem, gdzie przewidziano taką możliwość.
  • Opony niedużych skuterów można z powodzeniem napompować ręczną pompką tłokową, taką samą, jaka jest używana przy rowerach.
  • Wybierając kompresor, należy zwrócić uwagę na wartość napięcia zasilającego, a przy kupnie pompki ręcznej lub nożnej na wymiary, które mogą uniemożliwić wygodne przewożenie sprzętu.

Z manometrem czy bez?

Nieodpowiednio dobrane ciśnienie w kołach jest bardzo poważnym błędem. Zmienia parametry jezdne, a w przypadku aut i motocykli wpływa także na zużycie paliwa. W każdym przypadku może – i to zarówno zbyt wysokie, jak i częściej spotykane, zbyt niskie ciśnienie – zagrozić bezpieczeństwu. Rozwiązaniem problemu jest manometr. Teoretycznie.

  • Manometr, jeśli ma spełniać swoje zadanie, musi być odpowiednio wyskalowany i powinien wskazywać rzeczywistą wartość (błąd większy niż 10% całkowicie go dyskwalifikuje nawet z zastosowań awaryjnych).
  • Pompka z manometrem musi umożliwiać takie zastosowanie, aby manometr pozostawał czytelny (paradoksalnie można kupić takie pompki, które wymagają na czas pompowania zasłonięcia wskazań manometru ręką, co jest całkowicie niepraktyczne).
  • Zamiast pompki z niedokładnym manometrem można zastosować pompkę bez manometru oraz dodatkowo manometr jako oddzielne urządzenie lub specjalne zakrętki na wentyle, które kodem kolorystycznym podają przybliżone ciśnienie.

Obsługa pompki

Wydawać by się mogło, że niewiele jest urządzeń prostszych od pompki. Tymczasem każdy typ wymaga odpowiedniej konserwacji.

  • W przypadku pompek elektrycznych cała sztuka najczęściej sprowadza się do zabezpieczenia na czas transportu i osłonięcia przed uszkodzeniami mechanicznymi. Okresowo warto jednak sprawdzić stan izolacji przewodu oraz węża pneumatycznego.
  • Pompki tłokowe wykonane z tworzywa z wiekiem kruszeją, mogą się też rozszczelnić. Większość z nich teoretycznie można rozłożyć i ponownie uszczelnić, ale to rozwiązanie jest prowizoryczne – nieszczelności wynikają ze zużycia materiału i taką pompkę należy jak najszybciej wymienić, ponieważ nie ma tu elementów, które można by było konserwować.
  • Pompki nożna zwykle wytrzymują kilka lat, zanim zużyje się tworzywo miecha. Na to niestety nie ma rady – warto jednak odpowiednio dbać o pompkę, nie dopuszczając do zabrudzenia jej smarami lub rozpuszczalnikami.
Udostępnij
5,0
1 ocena
1 komentarz
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (1)

Pompka elektryczna jest dla mnie mniej poręczna bo: trzeba podłądzyczyć pod gniazdo zapalniczki, które w moim samochodzie jest czynne tylko przy pracującym silniku samochodu. Kabelek pompki jest zazwyczaj zbyt krótki aby za jednym podłączeniem obsłużyć wszystkie koła łącznie z zapasowym. Pompka elektryczna pracująca na sucho okropnie się nagrzewa można naprawdę się oparzyć. Zostaje na polu albo komresor albo p. nożna.