http://www.budujesz.pl/wiadomosc/prostownik-samochodowy-jak-wybrac-ktory-kupic/113/ 2017-11-30 08:57:42.000000

Prostownik samochodowy - jak wybrać? Który kupić?

Chyba każdy kierowca spotkał się z sytuacją, gdy zamiast usłyszeć warkot silnika, stał pod domem z nadzieją, że samochód odpali. I nie zawsze oznacza to uszkodzony akumulator. Wystarczy zostawić włączone radio lub światła, by następnego dnia nie móc wyjechać z garażu. Co wtedy? Aby w awaryjnych sytuacjach naładować akumulator warto wyposażyć się w odpowiedni prostownik. Jaki jednak wybrać? Który najlepiej się sprawdzi?

Poniżej prezentujemy zestawienie 5 najpopularniejszych prostowników

YATO YT-8301 Vorel 82574 Vorel 82550 Vorel 82551 IDEAL SPRINT 20
Ładowanie akumulatorów: 6/12V Ładowanie akumulatorów: 12V Ładowanie akumulatorów: 12V Ładowanie akumulatorów: 12V Ładowanie akumulatorów: 12/24V
Natężenie prądu: 8A Natężenie prądu: 6A Natężenie prądu: 4A Natężenie prądu: 6A Natężenie prądu: 18A

Rodzaje

Biorąc pod uwagę różnice w budowie, prostowniki można podzielić na trzy grupy:

  • standardowe – jest to najprostsze rozwiązanie, w którym działanie prostownika opiera się na transformatorze. Dzięki braku zaawansowanej elektroniki, cena urządzenia jest atrakcyjna dla kierowców. Wystarczy do zastosowań domowych tj. samochodów osobowych.
  • mikroprocesorowe – dzięki zainstalowaniu mikroprocesora, ładowanie odbywa się w sposób bezpieczny dla akumulatora. Mają szereg właściwości, które odróżniają je od prostowników standardowych, w tym:
  • a) akumulator może zostać naładowany bez konieczności jego odłączania od instalacji samochodu
  • b) ładowanie kończy się automatycznie w momencie pełnego naładowania akumulatora
  • c) prostownik wyposażony jest w zabezpieczeni chroniące go przed uszkodzeniami, które mogłyby być spowodowane błędnym podłączeniem krokodylków do akumulatora.
  • trakcyjne – są to prostowniki przeznaczone do ładowania akumulatorów dużych, prądożernych urządzeń takich jak elektryczne auta czy wózki widłowe.
  • impulsowe – nie mają transformatora i dostarczają prąd z częstotliwością aż 1 kHz. Ich atutami są: kompaktowe wymiary oraz mała waga, a także krótki czas ładowania. Ładowarki impulsowe są najskuteczniejszymi urządzeniami na rynku, jednak w pewnych warunkach mogą okazać się niebezpieczne dla akumulatora, a nawet użytkownika.

Prostowniki dobiera się do rodzaju posiadanego akumulatora:

  • do kwasowo-ołowiowych
  • do żelowych

Na co zwracać uwagę przy wyborze prostownika?

Prąd ładowania

W specyfikacji podawane są dwa rodzaje prądu ładowania:

  • szczytowy – czyli maksymalny. Jest to wartość wyższa od skutecznego i nie powinna być brana pod uwagę przy wyborze prostownika
  • skuteczny – jego wartość powinna wynosić 1/10 pojemności akumulatora. Od niego zależy bowiem efektywność ładowania akumulatora. Źle dobrany prostownik może ładować akumulator nawet kilka dni zamiast przewidzianych kilkunastu godzin. W przypadku posiadania kilku aut warto wybrać urządzenie umożliwiające ładowanie akumulatorów o różnych pojemnościach.

Napięcie wyjściowe

Musi być równe napięciu w akumulatorze. Wartość podawana jest w woltach [V]. W przypadku samochodów osobowych, napięcie wynosi najczęściej 12 V, z kolei prostownik motocyklowy powinien mieć napięcie równe 6 V. Można również spotkać się z prostownikami umożliwiającymi ładowanie akumulatorów o różnym napięciu, przykładowo: 6 i 12 V.

Dodatkowe funkcje i wyposażenie

Prostownik można zbudować samodzielnie, jednak warto korzystać z gotowych rozwiązań wyposażonych w wiele przydatnych funkcji. Urządzenie może być wyposażone w:

  • ekran LCD – wyświetla takie informacje jak: napięcie i prąd ładowania, a także poziom naładowania akumulatora
  • amperomierz/woltomierz – służy do wskazywania aktualnego napięcia lub prądu ładowania
  • wentylator – chłodzi prostownik umożliwiając korzystanie z maksymalnego prądu ładowania, dzięki czemu długość procesu może znacząco się skrócić.
  • stabilizacja prądu i napięcia ładowania
  • soft start prądu ładowania – chroni prostownik, a także akumulator przed uszkodzeniem (ma to szczególne znaczenie przy głęboko rozładowanych akumulatorach).
  • funkcja BOOST (rozruchu silnika) – służy do szybkiego doładowania akumulatora, tak by starczyło energii na rozruch auta.
  • automatyczne odsiarczanie akumulatora
  • zabezpieczenia termiczne

Ceny

Prostowniki standardowe można kupić już za 50 zł, jednak nie mają one najczęściej żadnych zabezpieczeń chroniących zarówno prostownik jak i akumulator. Trudno też stwierdzić czy akumulator został w pełni naładowany ani czy nie został przeładowany.

Aby zakupić prostownik mikroprocesorowy należy przygotować się na wydatek co najmniej 250 zł.

Jak podłączyć prostownik?

Gdy akumulator rozładuje się, należy odłączyć go od instalacji elektrycznej, a następnie wyjąć z samochodu. Przed ładowaniem warto sprawdzić poziom elektrolitu – jeśli płyty nie są przykryte płynem należy dolać wodę destylowaną. Kolejny krok to podłączenie prostownika do zacisków akumulatora za pomocą „krokodylków”.

Ładowanie powinno odbywać się z dala od ludzi, w miejscu z odpowiednią wentylacją, by łatwiej pozbyć się ulatniającego wodoru.

Jak długo ładować?

Czas ładowania zależy od pojemności akumulatora oraz prądu ładowania prostownika. Cały proces może trwać od kilku do kilkunastu godzin. Aby mieć pewność, że akumulator został w pełni naładowany warto wybrać prostownik ze wskaźnikiem poziomu naładowania.

Poniżej prezentujemy zestawienie 5 najpopularniejszych prostowników

YATO YT-8301 Vorel 82574 Vorel 82550 Vorel 82551 IDEAL SPRINT 20
Ładowanie akumulatorów: 6/12V Ładowanie akumulatorów: 12V Ładowanie akumulatorów: 12V Ładowanie akumulatorów: 12V Ładowanie akumulatorów: 12/24V
Natężenie prądu: 8A Natężenie prądu: 6A Natężenie prądu: 4A Natężenie prądu: 6A Natężenie prądu: 18A

Rodzaje

Biorąc pod uwagę różnice w budowie, prostowniki można podzielić na trzy grupy:

  • standardowe – jest to najprostsze rozwiązanie, w którym działanie prostownika opiera się na transformatorze. Dzięki braku zaawansowanej elektroniki, cena urządzenia jest atrakcyjna dla kierowców. Wystarczy do zastosowań domowych tj. samochodów osobowych.
  • mikroprocesorowe – dzięki zainstalowaniu mikroprocesora, ładowanie odbywa się w sposób bezpieczny dla akumulatora. Mają szereg właściwości, które odróżniają je od prostowników standardowych, w tym:
  • a) akumulator może zostać naładowany bez konieczności jego odłączania od instalacji samochodu
  • b) ładowanie kończy się automatycznie w momencie pełnego naładowania akumulatora
  • c) prostownik wyposażony jest w zabezpieczeni chroniące go przed uszkodzeniami, które mogłyby być spowodowane błędnym podłączeniem krokodylków do akumulatora.
  • trakcyjne – są to prostowniki przeznaczone do ładowania akumulatorów dużych, prądożernych urządzeń takich jak elektryczne auta czy wózki widłowe.
  • impulsowe – nie mają transformatora i dostarczają prąd z częstotliwością aż 1 kHz. Ich atutami są: kompaktowe wymiary oraz mała waga, a także krótki czas ładowania. Ładowarki impulsowe są najskuteczniejszymi urządzeniami na rynku, jednak w pewnych warunkach mogą okazać się niebezpieczne dla akumulatora, a nawet użytkownika.

Prostowniki dobiera się do rodzaju posiadanego akumulatora:

  • do kwasowo-ołowiowych
  • do żelowych

Na co zwracać uwagę przy wyborze prostownika?

Prąd ładowania

W specyfikacji podawane są dwa rodzaje prądu ładowania:

  • szczytowy – czyli maksymalny. Jest to wartość wyższa od skutecznego i nie powinna być brana pod uwagę przy wyborze prostownika
  • skuteczny – jego wartość powinna wynosić 1/10 pojemności akumulatora. Od niego zależy bowiem efektywność ładowania akumulatora. Źle dobrany prostownik może ładować akumulator nawet kilka dni zamiast przewidzianych kilkunastu godzin. W przypadku posiadania kilku aut warto wybrać urządzenie umożliwiające ładowanie akumulatorów o różnych pojemnościach.

Napięcie wyjściowe

Musi być równe napięciu w akumulatorze. Wartość podawana jest w woltach [V]. W przypadku samochodów osobowych, napięcie wynosi najczęściej 12 V, z kolei prostownik motocyklowy powinien mieć napięcie równe 6 V. Można również spotkać się z prostownikami umożliwiającymi ładowanie akumulatorów o różnym napięciu, przykładowo: 6 i 12 V.

Dodatkowe funkcje i wyposażenie

Prostownik można zbudować samodzielnie, jednak warto korzystać z gotowych rozwiązań wyposażonych w wiele przydatnych funkcji. Urządzenie może być wyposażone w:

  • ekran LCD – wyświetla takie informacje jak: napięcie i prąd ładowania, a także poziom naładowania akumulatora
  • amperomierz/woltomierz – służy do wskazywania aktualnego napięcia lub prądu ładowania
  • wentylator – chłodzi prostownik umożliwiając korzystanie z maksymalnego prądu ładowania, dzięki czemu długość procesu może znacząco się skrócić.
  • stabilizacja prądu i napięcia ładowania
  • soft start prądu ładowania – chroni prostownik, a także akumulator przed uszkodzeniem (ma to szczególne znaczenie przy głęboko rozładowanych akumulatorach).
  • funkcja BOOST (rozruchu silnika) – służy do szybkiego doładowania akumulatora, tak by starczyło energii na rozruch auta.
  • automatyczne odsiarczanie akumulatora
  • zabezpieczenia termiczne

Ceny

Prostowniki standardowe można kupić już za 50 zł, jednak nie mają one najczęściej żadnych zabezpieczeń chroniących zarówno prostownik jak i akumulator. Trudno też stwierdzić czy akumulator został w pełni naładowany ani czy nie został przeładowany.

Aby zakupić prostownik mikroprocesorowy należy przygotować się na wydatek co najmniej 250 zł.

Jak podłączyć prostownik?

Gdy akumulator rozładuje się, należy odłączyć go od instalacji elektrycznej, a następnie wyjąć z samochodu. Przed ładowaniem warto sprawdzić poziom elektrolitu – jeśli płyty nie są przykryte płynem należy dolać wodę destylowaną. Kolejny krok to podłączenie prostownika do zacisków akumulatora za pomocą „krokodylków”.

Ładowanie powinno odbywać się z dala od ludzi, w miejscu z odpowiednią wentylacją, by łatwiej pozbyć się ulatniającego wodoru.

Jak długo ładować?

Czas ładowania zależy od pojemności akumulatora oraz prądu ładowania prostownika. Cały proces może trwać od kilku do kilkunastu godzin. Aby mieć pewność, że akumulator został w pełni naładowany warto wybrać prostownik ze wskaźnikiem poziomu naładowania.

Kategoria: Poradniki
Data: 27.02.2017
Social