http://www.budujesz.pl/wiadomosc/wosk-do-ochrony-lakieru-jak-wybrac-jaki-najlepszy/1104/ 2017-02-28 09:38:23.000000

Wosk do ochrony lakieru - jak wybrać? Jaki najlepszy?

Woskowanie jest podstawową czynnością podejmowana w celu zabezpieczenia lakieru samochodowego. Teoretycznie jego wybór i stosowanie są proste, ale w praktyce już przy sklepowej półce mogą się pojawić problemy, ponieważ najtańsze pasty z woskiem kosztują kilka złotych, a te najdroższe, profesjonalne, nawet około tysiąca. Przyjmuje się, że półka przeznaczona dla osób, które szukają rozwiązań ekonomicznych, ale dobrych, to od 50 do 200 złotych za opakowanie, które wystarcza na kilka do kilkunastu zastosowań.

Prosty podział: woski twarde i woski miękkie

W zależności od składu preparatu, utworzona przez wosk powłoka może być mniej lub bardziej twarda. Który wariant jest korzystniejszy? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi:

  • woski miękkie łatwo się polerują, zwykle nie zostawiają smug, dają elegancki połysk, ale stosunkowo szybko się ścierają i kiepsko radzą sobie w trudnych warunkach pogodowych. Ich zaletą jest to, że można je łatwo nałożyć;
  • woski twarde wymagają więcej wprawy w nakładaniu, ponieważ często zostają na nich smugi, co nie jest zwykle winą preparatu, tylko nieodpowiedniego sposobu nakładania. O ile zbyt długo polerowany wosk miękki po prostu zostanie starty, o tyle w przypadku wosków twardych ich usunięcie jest dość trudne. Dobrze trzymają się powierzchni auta, powoli się zużywają, ale mogą tracić na estetyce, szczególnie jeśli warstwa ochronna jest zbyt gruba.

Wybór formy ma znaczenie

Woski do ochrony samochodu są dodawane do szamponów, tworzy się z nich pasty, płyny, a można także kupić inne preparaty z woskiem. Wybór właściwej formy ma duże znaczenie.

  • Szampon z woskiem – to dobre rozwiązanie w doraźnym stosowaniu, kiedy nie ma czasu na nałożenie odpowiedniej warstwy wosku, np. przy zimowym myciu, przy założeniu, że auto jest w dobrym stanie i nie ma nigdzie wyraźnych śladów korozji. Szampony z woskiem to raczej preparaty myjące – ich ochronne działanie jest bardzo nietrwałe.
  • Pasta ścierna z woskiem – jest to wariant polecany szczególnie właścicielom starszych i bardziej „doświadczonych” samochodów”. Drobinki polerskie ułatwiają usuwanie zmatowień lakieru i choć taka pasta nie jest pastą ścierną w całym znaczeniu tego słowa, ma delikatne działanie wyrównujące, co sprawia, że warstwa ochronna będzie równiejsza, a połysk wyraźniejszy.
  • Pasta z woskiem bez drobinek ściernych – to z kolei opcja dla właścicieli nowych samochodów z karoserią w bardzo dobrym stanie. W takim przypadku drobiny ścierne mogłyby tylko pogorszyć wygląd blach, więc forma pasty jest zachowana przede wszystkim ze względu na wygodę aplikacji wosku.
  • Pasta z woskiem i pigmentem – specyficzny rodzaj pasty, która może, ale nie musi, zawierać drobinki szorujące. Jest to metoda nie tylko zabezpieczania karoserii, ale przede wszystkim poprawy jej stanu wizualnego. Stosując taki preparat, trzeba mieć sporo cierpliwości, ponieważ pigment nigdy nie jest bardzo stężony. Sama rysa też oczywiście nie zniknie, natomiast dzięki umiejętnemu nałożeniu pasty stanie się mniej widoczna.
  • Pasta półpłynna (przeważnie bez granulek ściernych) – łatwiejsza w nakładaniu niż gęste pasty, ale bardziej stężona niż płynne woski. Daje więcej czasu na wypolerowanie, zanim warstwa wosku osiągnie ostateczną twardość, a także trochę lepiej wypełnia głębsze zarysowania. Często w przypadku past półpłynnych stosowana jest nazwa „mleczko woskujące”.
  • Utrwalacze – choć same w sobie woskami nie są i producenci zalecają, aby stosować je na warstwę wosku, również sprawdzają się jako ochrona lakieru, przede wszystkim świetnie zastępują wosk ochronny na zimę, ponieważ wytrzymują na lakierze nawet do kilkudziesięciu myć. Zwykle mają formę płynów.
  • Woski na bazie silikonów – większość dostępnych preparatów powstaje na bazie wody, natomiast zastąpienie jej silikonami zwiększa walory ochronne (wyklucza kontakt karoserii z utleniaczami). Niestety taka baza nie jest przesadnie trwała i woski dość szybko się ścierają.

Naturalne czy syntetyczne?

Większość tanich preparatów z woskami to środki na bazie substancji naturalnych. Są one zwykle trudniejsze do nałożenia niż woski syntetyczne, ponieważ skład tych ostatnich jest bardzo dokładnie określony i producenci mogą stworzyć idealną mieszanką np. do nakładania w pełnym słońcu, ochrony długoterminowej albo na lakiery zniszczone lub nowe. Wybór tutaj nie jest oczywisty, należy kierować się informacjami udostępnionymi przez producentów.

Przegląd wosków – zastosowania i decyzje

Każde auto wymaga nieco innej pielęgnacji i zabezpieczenia lakieru. Bardzo ważne jest, aby dobrać jak najlepszy wosk, uwzględniając wiek auta, stan karoserii, sezon czy częstotliwość myć. Oto przegląd najczęściej poszukiwanych wariantów.

  • Jaki wosk do samochodu na zimę? Ze względu na to, że warunki są trudne, a dodatkowo auto narażone jest na działanie zewnętrznych czynników niszczących, w tym soli i piasku używanego do zimowego utrzymania, idealnym rozwiązaniem będzie twardy wosk albo utrwalacz, tym bardziej że mycie auta staje się w tym okresie rzadsze i wosk musi wytrzymywać nie tylko trudniejsze warunki, ale także przez dłuższy czas.
  • Jaki wosk do samochodu czarnego? W przypadku starszych aut dobry będzie koloryzujący, ponieważ nie zostawia dobrze widocznych smug i maskuje świetnie widoczne niedoskonałości powłok lakierniczych. W przypadku nowych samochodów koloryzacja jest zbędna, ale wosk powinien być możliwie łatwy w aplikacji, żeby uniknąć zmatowień i smug. W zależności od doświadczenia nakładającego, może to być szampon z woskiem (najłatwiejszy), pasta półpłynna lub klasyczna (najtrudniejsze nakładanie). Nie zaleca się używania wosków ze środkami ściernymi.
  • Jaki wosk do nowego samochodu? Na pewno nie pasta ścierna z woskiem, bo ścierniwo może tylko pogorszyć wygląd auta. O wiele lepszym rozwiązaniem jest delikatna, półpłynna pasta o drobnych cząsteczkach, które nie zmatowią lakieru. W przypadku aut mytych często wystarczy podstawowy szampon z woskiem, ale z drugiej strony, aby zachować piękny wygląd blach na dłużej, warto rozważyć użycie utrwalaczy.

Firma ma znaczenie

Jak w przypadku większości kosmetyków samochodowych, także woski dobrze jest wybierać według klucza producenta: podstawowa półka to wosk do samochodu K2 lub wosk do samochodu Sonax. Bardziej zaawansowane, droższe preparaty też są dobre, ale to już wybór dla osób, które są w stanie poświęcić dużo czasu na dopieszczanie każdego detalu, a najpierw na zapoznanie się z dokładnymi wytycznymi producenta co do zastosowań danego środka.

Prosty podział: woski twarde i woski miękkie

W zależności od składu preparatu, utworzona przez wosk powłoka może być mniej lub bardziej twarda. Który wariant jest korzystniejszy? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi:

  • woski miękkie łatwo się polerują, zwykle nie zostawiają smug, dają elegancki połysk, ale stosunkowo szybko się ścierają i kiepsko radzą sobie w trudnych warunkach pogodowych. Ich zaletą jest to, że można je łatwo nałożyć;
  • woski twarde wymagają więcej wprawy w nakładaniu, ponieważ często zostają na nich smugi, co nie jest zwykle winą preparatu, tylko nieodpowiedniego sposobu nakładania. O ile zbyt długo polerowany wosk miękki po prostu zostanie starty, o tyle w przypadku wosków twardych ich usunięcie jest dość trudne. Dobrze trzymają się powierzchni auta, powoli się zużywają, ale mogą tracić na estetyce, szczególnie jeśli warstwa ochronna jest zbyt gruba.

Wybór formy ma znaczenie

Woski do ochrony samochodu są dodawane do szamponów, tworzy się z nich pasty, płyny, a można także kupić inne preparaty z woskiem. Wybór właściwej formy ma duże znaczenie.

  • Szampon z woskiem – to dobre rozwiązanie w doraźnym stosowaniu, kiedy nie ma czasu na nałożenie odpowiedniej warstwy wosku, np. przy zimowym myciu, przy założeniu, że auto jest w dobrym stanie i nie ma nigdzie wyraźnych śladów korozji. Szampony z woskiem to raczej preparaty myjące – ich ochronne działanie jest bardzo nietrwałe.
  • Pasta ścierna z woskiem – jest to wariant polecany szczególnie właścicielom starszych i bardziej „doświadczonych” samochodów”. Drobinki polerskie ułatwiają usuwanie zmatowień lakieru i choć taka pasta nie jest pastą ścierną w całym znaczeniu tego słowa, ma delikatne działanie wyrównujące, co sprawia, że warstwa ochronna będzie równiejsza, a połysk wyraźniejszy.
  • Pasta z woskiem bez drobinek ściernych – to z kolei opcja dla właścicieli nowych samochodów z karoserią w bardzo dobrym stanie. W takim przypadku drobiny ścierne mogłyby tylko pogorszyć wygląd blach, więc forma pasty jest zachowana przede wszystkim ze względu na wygodę aplikacji wosku.
  • Pasta z woskiem i pigmentem – specyficzny rodzaj pasty, która może, ale nie musi, zawierać drobinki szorujące. Jest to metoda nie tylko zabezpieczania karoserii, ale przede wszystkim poprawy jej stanu wizualnego. Stosując taki preparat, trzeba mieć sporo cierpliwości, ponieważ pigment nigdy nie jest bardzo stężony. Sama rysa też oczywiście nie zniknie, natomiast dzięki umiejętnemu nałożeniu pasty stanie się mniej widoczna.
  • Pasta półpłynna (przeważnie bez granulek ściernych) – łatwiejsza w nakładaniu niż gęste pasty, ale bardziej stężona niż płynne woski. Daje więcej czasu na wypolerowanie, zanim warstwa wosku osiągnie ostateczną twardość, a także trochę lepiej wypełnia głębsze zarysowania. Często w przypadku past półpłynnych stosowana jest nazwa „mleczko woskujące”.
  • Utrwalacze – choć same w sobie woskami nie są i producenci zalecają, aby stosować je na warstwę wosku, również sprawdzają się jako ochrona lakieru, przede wszystkim świetnie zastępują wosk ochronny na zimę, ponieważ wytrzymują na lakierze nawet do kilkudziesięciu myć. Zwykle mają formę płynów.
  • Woski na bazie silikonów – większość dostępnych preparatów powstaje na bazie wody, natomiast zastąpienie jej silikonami zwiększa walory ochronne (wyklucza kontakt karoserii z utleniaczami). Niestety taka baza nie jest przesadnie trwała i woski dość szybko się ścierają.

Naturalne czy syntetyczne?

Większość tanich preparatów z woskami to środki na bazie substancji naturalnych. Są one zwykle trudniejsze do nałożenia niż woski syntetyczne, ponieważ skład tych ostatnich jest bardzo dokładnie określony i producenci mogą stworzyć idealną mieszanką np. do nakładania w pełnym słońcu, ochrony długoterminowej albo na lakiery zniszczone lub nowe. Wybór tutaj nie jest oczywisty, należy kierować się informacjami udostępnionymi przez producentów.

Przegląd wosków – zastosowania i decyzje

Każde auto wymaga nieco innej pielęgnacji i zabezpieczenia lakieru. Bardzo ważne jest, aby dobrać jak najlepszy wosk, uwzględniając wiek auta, stan karoserii, sezon czy częstotliwość myć. Oto przegląd najczęściej poszukiwanych wariantów.

  • Jaki wosk do samochodu na zimę? Ze względu na to, że warunki są trudne, a dodatkowo auto narażone jest na działanie zewnętrznych czynników niszczących, w tym soli i piasku używanego do zimowego utrzymania, idealnym rozwiązaniem będzie twardy wosk albo utrwalacz, tym bardziej że mycie auta staje się w tym okresie rzadsze i wosk musi wytrzymywać nie tylko trudniejsze warunki, ale także przez dłuższy czas.
  • Jaki wosk do samochodu czarnego? W przypadku starszych aut dobry będzie koloryzujący, ponieważ nie zostawia dobrze widocznych smug i maskuje świetnie widoczne niedoskonałości powłok lakierniczych. W przypadku nowych samochodów koloryzacja jest zbędna, ale wosk powinien być możliwie łatwy w aplikacji, żeby uniknąć zmatowień i smug. W zależności od doświadczenia nakładającego, może to być szampon z woskiem (najłatwiejszy), pasta półpłynna lub klasyczna (najtrudniejsze nakładanie). Nie zaleca się używania wosków ze środkami ściernymi.
  • Jaki wosk do nowego samochodu? Na pewno nie pasta ścierna z woskiem, bo ścierniwo może tylko pogorszyć wygląd auta. O wiele lepszym rozwiązaniem jest delikatna, półpłynna pasta o drobnych cząsteczkach, które nie zmatowią lakieru. W przypadku aut mytych często wystarczy podstawowy szampon z woskiem, ale z drugiej strony, aby zachować piękny wygląd blach na dłużej, warto rozważyć użycie utrwalaczy.

Firma ma znaczenie

Jak w przypadku większości kosmetyków samochodowych, także woski dobrze jest wybierać według klucza producenta: podstawowa półka to wosk do samochodu K2 lub wosk do samochodu Sonax. Bardziej zaawansowane, droższe preparaty też są dobre, ale to już wybór dla osób, które są w stanie poświęcić dużo czasu na dopieszczanie każdego detalu, a najpierw na zapoznanie się z dokładnymi wytycznymi producenta co do zastosowań danego środka.

Kategoria: Poradniki
Data: 27.02.2017
Social
5,0
1 ocena
Moja ocena
Lista komentarzy jest pusta.