Udostępnij
Skomentuj

Wyłącznik silnikowy - jak wybrać? Jaki najlepszy?

Wyłączniki silnikowe to specyficzne urządzenia ochronne, które mają za zadanie zapobiegać uszkodzeniom silników, do których może dochodzić na skutek różnych problemów z instalacją. Dodatkowym plusem wynikającym z ich stosowania jest ochrona innych odbiorników podłączonych do tego samego obwodu, co silnik.

Jak dobrać wyłącznik silnikowy?

Wyłączniki silnikowe przede wszystkim dobiera się do właściwego prądu, a więc albo stosuje się wyłącznik silnikowy jednofazowy, albo 3-fazowy. Sam dobór wyłącznika sprowadza się zwykle jedynie do odczytania właściwych parametrów z tabliczki znamionowej motoru. Zwykle jednak dobiera się wyłączniki silnikowe o nieco wyższych parametrach, ponieważ w przypadku cięzkiego rozruchu może być konieczne podniesienie nastawy.

Wyłączniki silnikowe produkowane są dla napięć do 690 V i prądów znamionowych do 80Ą, choć zdecydowanie najczęściej używane są te, których prąd znamionowy nie przekracza 40 A z prądem wyłączalnym w zakresie od 6 do 10 kA.

Jaki wyłącznik silnikowy będzie najlepszy?

Dobry wyłącznik musi cechować się skutecznością, precyzją, wybiórczością, szybkością działania i niezawodnością.

  • Wyłącznik silnikowy musi mieć regulację zakresu pracy wyzwalaczy przeciążeniowych.
  • Każdy wyłącznik silnikowy 3-fazowy musi zadziałać błyskawicznie w przypadku zaniku jednej fazy i przy asymetrycznym obciążeniu. Im szybsza będzie reakcja wyłącznika na te zjawiska, tym lepiej.
  • Warto wybrać wyłącznik z możliwością regulacji prądów zwarciowych – pozwoli to zwiększyć szybkość działania w przypadku doprowadzenia do zwarcia.
  • Dobrze jest wybierać wyłączniki silnikowe z klasą ochronności IP 65, dzięki której będą mogły być używane w trudnych warunkach środowiskowych, w tym przy podwyższonej wilgotności i zwiększonym zapyleniu.
  • Dodatkową zaletą jest podwyższona odporność na wstrząsy i niewielkie gabaryty wyłącznika, co umożliwia zastosowanie go w różnych warunkach.
  • W zależności od potrzeb warto również rozważyć zakup wyłącznika silnikowego współpracującego z osprzętem dodatkowym: sygnalizatorami stanu, sygnalizatorami wyzwolenia czy rękojeściami drzwiowymi. Są to już nieco droższe urządzenia, ale ich obsługa jest łatwiejsza.
  • Koniecznie też trzeba zwrócić uwagę na markę producenta. Wyłączniki silnikowe Eaton, Schneider czy Legrand to sprzęt wysokiej klasy, precyzyjny i niezawodny, choć nie należy do tanich.

Kiedy stosować wyłącznik silnikowy?

Wyłącznik silnikowy należy stosować zawsze – większość silników można uruchomić z pominięciem wyłączników silnikowych, ale ich stosowanie zwiększa bezpieczeństwo pracy silnika, a także całego obwodu, do którego silnik jest podłączony. Szczególnie jednak nie wolno zapominać o wyłącznikach silnikowych w przypadku silników o dużym zapotrzebowaniu rozruchowym i tam, gdzie istnieje zwiększone ryzyko zwarcia, a więc na przykład w przypadku silników pracujących w trudnych warunkach środowiskowych.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)