Udostępnij
Skomentuj
https://www.budujesz.pl/wiadomosc/aerograf-lakierniczy-jak-wybrac-jaki-najlepszy-na-poczatek/7130/ 2018-09-27 15:55:47.000000

Aerograf lakierniczy - jak wybrać? Jaki najlepszy na początek?

Chcąc w sposób dokładny rozprowadzić farbę po wybranej powierzchni, warto zdecydować się na aerograf, który zdecydowanie usprawni nasze działania – zarówno w przypadku niewielkich wyrobów modelarskich, jak i dużych obiektów, takich jak na przykład samochód.

Oczywiście zdać musimy sobie sprawę z tego, iż na rynku dostępnych jest mnóstwo modeli aerografów, które przygotowane są z myślą o konkretnych zadaniach i pracy w określonych warunkach. Dlatego też warto prześledzić, jakimi możliwościami dysponuje zarówno początkujący, jak i zawodowy lakiernik.

Co to jest aerograf?

W ujęciu czysto encyklopedycznym, jest to urządzenie, które rozpyla farbę, lakier bądź tusz poprzez strumień powietrza, co umożliwia dokładne rozprowadzenie materiału po każdej niemal powierzchni. Najczęściej jego budowa obejmuje między innymi pistolet, korpus, zawór odcinający powietrze, pojemnik na farbę, mechanizm rozprowadzający materiał oraz końcówkę, w skład której wchodzi dysza, łuska i iglica.

W związku z tym, iż malowanie aerografem należy do tak zwanej odmiany precyzyjnej, możemy za jego pomocą wykonywać pracę modelarskie, artystyczne, retuszerskie, a także wszelkie czynności związane z tworzeniem zdobień. Pamiętać należy o tym, iż malowanie aerografem nie jest najłatwiejszym zadaniem, dlatego warto zastanowić się nad tym, od jakiego modelu powinniśmy zacząć.

Jaki aerograf wybrać?

Rodzajów tego typu urządzeń jest dużo, jednak zasadniczy podział dzieli je na trzy typy: modelarskie, półprofesjonalne oraz profesjonalne.

W pierwszym przypadku mamy do czynienia z niewielkich rozmiarów urządzeniem, które wyposażone jest w specjalny szklany pojemnik na farbę. Rozprowadzana jest ona za pomocą gazu CO2 bądź sprężonego powietrza, które generowane jest przez kompresor. Konstrukcja aerografów modelarskich najczęściej wykonana jest z plastiku, co oczywiście przekłada się na zmniejszoną żywotność. Zaletą tego typu podstawowych urządzeń jest ich niższa cena.

Aerograf półprofesjonalny wyposażony jest w kompresor, który posiada dodatkowe funkcje odolejniania i odwadniania, co pozwala uzyskać znacznie lepszy efekt. Zbudowane są z metalu, posiadają także spust o wielu funkcjach. Możliwe staje się także umiejscowienie zbiorniczka z farbą w kilku miejscach. W przypadku aerografu profesjonalnego, dysponujemy bardzo podobnym urządzeniem, które jednak jest wykonane z trwalszych materiałów.

Jaki aerograf kupić? Podział dokładniejszy

Choć przedstawione wyżej informacje pozwalają wywnioskować, na co powinniśmy się zdecydować przy wykonywaniu dokładnych i profesjonalnych prac, warto wejść nieco głębiej w budowę aerografu i poznać dokładniejsze różnice pomiędzy określonymi urządzeniami.

ZBIORNIK. Umiejscowienie zbiornika, wbrew pozorom, jest bardzo ważne, gdyż przekłada się na komfort pracy. Najczęściej spotykane są aerografy posiadające zbiorniki grawitacyjne, które są montowane na górze. W niektórych przypadkach może okazać się to nieco irytujące, gdyż zbiornik (zwłaszcza sporych rozmiarów) przesłania widok, jednak największą zaletą takiego rozwiązania jest to, iż możemy wykorzystać farbę w pełni, nawet jeśli jest jej mało. Dzięki temu ten rodzaj aerografu bardzo dobrze sprawdza się podczas częstej zmiany kolorów oraz w ramach tak zwanego cieniowania.

Zbiornik może zostać umieszczony również bezpośrednio pod aerografem, co może wydawać się rozwiązaniem wygodniejszym. Podkreślić należy jednak fakt, iż tego typu rozwiązania nadają się przede wszystkim do malowania większych powierzchni, gdyż farba – aby zostać odpowiednio zassana – potrzebuje większego ciśnienia. Ostatnim stosowanym rozwiązaniem jest położenie zbiornika z boku urządzenia, co jest niejako opcją pośrednią. W ramach użytkowania profesjonalnego, cenione są przede wszystkim te urządzenia, które umożliwiają dowolny montaż zbiornika.

DZIAŁANIE. W przypadku tej kategorii, wyróżniamy aerografy jedno i dwufunkcyjne. Modele jednofunkcyjne nie gwarantują nam zbyt dużej kontroli rozpylania farby. Wciśnięcie spustu powoduje jedynie uruchomienie dopływu farby, natomiast w przypadku aerografów dwufunkcyjnych jesteśmy w stanie kontrolować zarówno farbę, jak i przesyłanie powietrza, co umożliwia nam znacznie dokładniejsza pracę.

SPOSÓB MIESZANIA FARBY Z POWIETRZEM. Wyróżnić możemy dwie metody: mieszanie wewnętrzne i zewnętrzne. Dużo wydajniejszy jest typ pierwszy, w ramach którego farba i powietrze mieszane są wewnątrz urządzenia, co przekłada się na znacznie precyzyjniejszą pracę. Co prawda, aerografy z mieszaniem zewnętrznym są łatwiejsze w czyszczeniu, jednak nie nadają się zbytnio do malowania precyzyjnego na niewielkich powierzchniach.

ROZMIAR DYSZY. Parametr ten determinowany jest przez rodzaj malowanego przez nas przedmiotu. Im jest on mniejszy i bardziej wymagający, tym mniejsza powinna być dysza. Pamiętać należy jednak o tym, iż dysze większe są wygodniejsze w użytkowaniu, gdyż rzadziej się zatykają i są łatwiejsze w czyszczeniu. Najczęściej spotykane dysze mają rozmiar od 0,2 do 0,3 mm.

CIŚNIENIE. W tym przypadku również decydująca jest wielkość powierzchni oraz rodzaj zadania, jakie chcemy zrealizować. Najmniejsze urządzenia charakteryzują się ciśnieniem w okolicach 1 bara, w przypadku nieco większych wartość ta przekracza 2 bary. Najlepsze modele umożliwiają jednak wygodną regulację ciśnienia, co zdecydowanie zwiększa nasze możliwości.

Jaki aerograf dla początkującego?

Pomimo tego, że najtańsze aerografu do modelarstwa są zazwyczaj plastikowe, warto zainteresować się nieco solidniejszymi urządzeniami, za które przyjdzie nam zapłacić około 100 złotych. W takim przedziale cenowym najczęściej polecane są tak zwane pseudoiwaty, które są kopiami najlepszych urządzeń dostępnych na rynku.

Chcąc malować niewielkie powierzchnie, powinniśmy zainteresować się aerografami ze zbiornikami grawitacyjnymi, pistoletami dwufunkcyjnymi, w których mieszanie odbywa się wewnątrz urządzenia. Nie zapominajmy również o małym ciśnieniu.

Odpowiadając natomiast na pytanie, jaki aerograf do malowania samochodu, warto na początek zakupić urządzenie ze zbiornikiem dolnym, które będzie funkcjonowało w sposób jednofunkcyjny. Najważniejsze w tym przypadku wydaje się być ciśnienie, które musi przekraczać wartość 2 barów.

Na początku przygody z aerografami nie warto „rzucać się” na bardzo drogie urządzenia. Samo malowanie nie należy bowiem do najprostszych (w sieci znaleźć możemy szeroką ofertę kursów z tej dziedziny), dlatego naprawdę łatwo o ewentualne pomyłki związane między innymi z zapchaniem dyszy urządzenia.

Chcąc spróbować się w malowaniu zróżnicowanym, możemy zakupić także aerograf uniwersalny, który co prawda nie będzie wyróżniał się sporą precyzją, jednak umożliwi wykonanie kilku zadań. Nasze możliwości będą jeszcze szersze, jeśli zakupimy kilka wymiennych dysz.

Podobne artykuły
 
Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Zwykły zakup
Od 39,99 zł do 100 zł
Kurier 24h
0 zł
od 19,99 zł
Kurier Poczta Polska 48h
0 zł
od 15,99 zł
Paczkomaty 24/7
0 zł
od 9,99 zł
Punkty Odbioru
0 zł
od 9,99 zł
od 100 zł
Kurier 24h
0 zł
od 19,99 zł
Kurier Poczta Polska 48h
0 zł
0 zł
Paczkomaty 24/7
0 zł
0 zł
Punkty Odbioru
0 zł
0 zł
CZAS NA ZWROT PRODUKTU*
Morele
30 dni
14 dni
Inni Sprzedawcy
14 dni
14 dni