Udostępnij
Skomentuj

Jak polerować szyby samochodowe?

Polerowanie szyb samochodowych jest trudnym i niewdzięcznym zajęciem, jednak pozwala uniknąć wysokich kosztów wymiany. Ta ostatnia, szczególnie w starszych modelach, może być kłopotliwa technicznie i wymagać wprowadzenia poprawek blacharskich, natomiast przy polerowaniu samo mocowanie szyby pozostaje nienaruszone.

Polerować czy wymieniać?

Polerować można szyby, na których widoczne są rysy włoskowate, czyli tylko bardzo powierzchowne uszkodzenia. Jeśli ich głębokość jest duża, a tym bardziej w przypadku pęknięć, należy szybę bezwzględnie wymienić.

Warto też przy podejmowaniu decyzji pamiętać, że polerowanie szyb samochodowych jest procesem czasochłonnym. Nie da się tego zrobić w godzinę, ponieważ cały proces musi przebiegać precyzyjnie. Najmniejsze niedbalstwo może spowodować, że stan końcowy będzie jeszcze gorszy od początkowego.

Czym polerować szyby samochodowe?

Do polerowania szyb samochodowych używa się specjalistycznych past polerskich (do kupienia w sklepach szklarskich i dobrych sklepach motoryzacyjnych, choć tu też często jedynie na zamówienie).

Niezbędne narzędzia i akcesoria

Poza pastą polerską trzeba nabyć:

  • filc polerski miękki oraz adapter na rzep – będzie to konieczne, aby zapewnić stabilność w czasie pracy;
  • polerkę elektryczną. W praktyce można próbować zastosowania szlifierki, jednak narzędzia z tej grupy rzadko mogą pracować z parametrami wymaganymi przy polerowaniu szyby;
  • spryskiwacz do wody. W zupełności wystarczy najtańszy, zwyczajny spryskiwacz kupiony za parę złotych w najbliższym markecie;
  • kilka bezpyłowych ściereczek.

Polerowanie szyb samochodowych krok po kroku

  1. Całe auto (to ważne – nie część, nie samą szybę, ale cały samochód) trzeba dokładnie umyć i osuszyć. Później trzeba wjechać do zamkniętego pomieszczenia. Nie musi być szczelne jak komora lakiernicza – wystarczy zwykły garaż, jeśli tylko w czasie prac nie będzie używany do innych celów.
  2. Samochód należy zabezpieczyć jak do malowania. Osłonić trzeba dokładnie wszystkie elementy, które nie będą obrabiane: od uszczelek przy szybie, aż po drugą stronę i felgi. Pasta polerska, jeśli zabrudzi jakikolwiek element, może spowodować jego odbarwienie lub uszkodzenie strukturalne, dlatego należy to zalecenie potraktować poważnie.
  3. Niewielką ilość pasty polerskiej trzeba nanieść na dysk z filcu polerskiego na polerce. Narzędzie powinno mieć możliwość pracy z prędkością obrotową ok. 1000 obr/min, stąd właśnie konieczność rezygnacji z szybkoobrotowych szlifierek. Można się nimi posłużyć, ale trzeba będzie robić przerwy na wychłodzenie napędu. Druga warta zapamiętania uwaga: niektóre polerki mają specjalnie wykończone kable, które nie uszkadzają szyb i karoserii.
  4. Filc z pastą tuż przed rozpoczęciem prac należy delikatnie zwilżyć wodą ze spryskiwacza. Nie ma być mokry, a jedynie powierzchownie wilgotny.
  5. Można już rozpocząć polerowanie, pamiętając, aby nie polerować szyby w jednym miejscu, ale stopniowo rozciągać obszar ścierania. Powinien on mieć średnicę nie mniejszą niż 40 centymetrów, przy czym krawędzie obszaru powinny być obrobione słabiej niż jego centrum.
  6. Szybka będzie się najlepiej polerowała w temperaturze około 40 stopni – taką z powodzeniem uda się uzyskać przy normalnej pracy, trzeba jednak pamiętać, aby nie ogrzewać szyby bardziej, szczególnie przy krawędziach. Jeśli szyba grzeje się za bardzo, można natryskiwać małe ilości wody i rozprowadzać ją ręką.
  7. Cały czas trzeba kontrolować, czy pasta polerska nie jest zbyt gęsta. Jeśli tak – należy zwilżyć szybę wodą. Odpowiednia będzie konsystencja kiepskiej jakości pasty do zębów.
  8. W czasie pracy trzeba sprawdzać, czy grudki suchej pasty nie odkładają się na krawędzi filcu. Jeśli tak – oczyścić tarczę. Pasta polerska po zaschnięciu będzie bowiem stwarzała całkiem realne ryzyko porysowania powierzchni. Najlepiej jest jednak nie przerywać pracy, tylko grudki usunąć np. zabezpieczonym ścierką kluczem przy najniższych obrotach polerki.
  9. Sprawdzenie jakości usuwania rys można przeprowadzić po około 15 minutach ciągłej pracy. Po tym czasie część rys będzie już wyraźnie zniwelowana, a inne – nie. Cały proces może trwać nawet ponad godzinę.

Jak dbać o szyby samochodowe?

Generalnie porysowanie szyby jest nie do uniknięcia. Można jednak minimalizować ryzyko powstania rys, jeśli:

  • stosuje się preparaty ochronne i hydrofobizujące;
  • nie używa się wycieraczek na sucho;
  • regularnie myje nadwozie, dbając też o to, aby na szybie ani wycieraczkach nie odkładały się zgniecione owady, liście ani inne zabrudzenia;
  •  stosując właściwe środki czyszczące: chodzi o to, aby przy relatywnie delikatnym działaniu, wywierały maksymalny efekt.
Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)