Udostępnij
Skomentuj

Jak zorganizować biuro w domu? Jakie meble wybrać?

Pracę w domu, dzięki możliwościom kreowanym przez Internet, wybiera coraz więcej osób. Nie w każdym mieszkaniu jest jednak miejsce na klasyczny gabinet czy bibliotekę, ale nie zawsze też taka przestrzeń jest potrzebna. Dziś domowym workerom wystarczy biurko, dobre oświetlenie i wygodne siedzenie. Wbrew pozorom odpowiednie dobranie, a potem rozmieszczenie tych elementów nie jest takie proste. Zobaczmy, jakie rozwiązania są najlepsze dla domowych biur.

Biuro w domu – wady i zalety

ZALETY

  • Dowolność w organizacji designu
  • Niskie koszty organizacji – zazwyczaj potrzeba jedynie biurka, krzesła, oświetlenia i dodatków,
  • Elastyczne godziny pracy i możliwość dostosowania jej do rytmu dnia

WADY

  • Często ciężko jest oddzielić pracę od życia domowego – wymaga to dużej samodyscypliny
  • Utrudniona jest praca zespołowa
  • Biuro w domu zabiera przestrzeń, którą można by wykorzystać inaczej

Jak zorganizować biuro w domu?

Organizacja biura w domu, a zależności od dostępnego miejsca, zazwyczaj wymaga poświęcenia fragmentu jakiegoś pokoju wcześniej posiadającego inne funkcje. Zanim zabierzemy się za wybór odpowiedniego kąta, powinniśmy odpowiedzieć sobie na klika ważnych pytań. Zastanówmy się przede wszystkim, jakie miejsce daje nam najlepsze warunki. Lepiej zrezygnować z pracy w pełnym ludzi salonie czy blisko kuchni, nawet jeżeli kącik wydaje się idealny. Po czasie możemy bowiem żałować takiego wyboru.

Podczas organizacji biura nie dajmy się zwieść wrażeniu, że praca w domu to nie praca. Nie używajmy domowych sprzętów, a w biuro wyposażmy tylko w to, co powinno się w nim znajdować:

  • biurko – wybrać możemy zarówno blaty, do których dopasowuje się nogi (to rozwiązanie trochę tańsze), jak i gotowe biurka. Pamiętajmy, aby było odpowiednio szerokie. Zawsze powinno się na nich zmieścić trochę więcej niż potrzebujemy do pracy. Szacuje się, że powinno się ono znajdować na wysokości od 72 do 75 cm od podłogi. Najpopularniejsze są biurka drewniane, ale wybrać można także rozwiązania z płyty – są mnie trwałe, ale znacznie tańsze,
  • fotel – dopasowanie fotela to istotna sprawa, to od niego bowiem głównie zależy nasza wygoda, ale także zdrowie. Do wyboru mamy krzesła tradycyjne albo biurowe, ergonomiczne fotele przystosowane do długiego siedzenia. Przy pracy biurowej nogi zawsze powinny dotykać ziemi i uginać się pod kątem 90 stopni. W zależności od wzrostu siedzącego, fotel powinien unosić się od 38 do 55 cm nad ziemię. Warto także wybrać modele z regulowaną wysokością siedzenia lub podłokietników.
  • oświetlenie – jeśli tworzymy gabinet w domu oświetlenie powinno być jednym z naszych priorytetów. W biurze powinno znajdować się zarówno światło rozproszone, jak i punktowe w postaci lampki biurowej. Ta ostatnia może być także stojąca, o ile miejsce pozwala nam umieścić ją blisko biurka. Jeśli pracujemy przed komputerem, warto lampę ustawić tak, aby znajdowała się za nami. Lampka biura powinna być skierowana ku dołowi, by nie świeciła nam w oczy, a oświetlała np. klawiaturę komputera. Pamiętajmy przy tym, że nasz wzrok powinien sięgać do ekranu na odległość przynajmniej 40 cm,
  • szafka (opcjonalnie) – w biurze powinno znaleźć się przynajmniej niewielkie miejsce na dokumenty czy potrzebne akcesoria. Jeśli urządzamy małe biuro w domu aranżacje mogą się obejść bez większych szafek – wystarczy wtedy niewielka półka na segregatory i przybornik na inne akcesoria. Z czasem jednak może nazbierać się ich sporo, dla porządku warto więc zainwestować w osobną szafkę, gdzie znajdować się będą tyle rzeczy związane z biurem. Jeśli nie mamy na nie miejsca, powieśmy na ścienia większą półkę,
  • kanapa (opcjonalnie) – to opcja dla osób, które mają więcej miejsca. Doświadczenie freelancerów podpowiada, że w domu czasem pracuje się dłużej niż w tradycyjnym biurze, warto więc mieć jakąś alternatywę do siedzenia na biurkiem i w pobliżu ustawić niewielki fotel, na którym można usiąść z komputerem, kawą czy lekturą projektów lub dokumentów. Obok warto postawić niewielki stolik,
  • dodatki – po pierwsze przydadzą nam się segregatory, po drugie coś, do umili domowe biuro – na przykład roślina doniczkowa lub ramka ze zdjęciem.

Warto wiedzieć

Biurka nie stawia się przodem do ścian, chyba że w bardzo jasnym wnętrzu. Jeśli ustawimy się naprzeciwko okna, w zależności od położenia domu/mieszkania, może nam przeszkadzać świecące w oczy słońce. Dlatego najlepiej ustawiać biurko w pobliżu okna, ale bokiem do niego.

Biuro w domu jednorodzinnym

W domach ma miejsce pracy można poświecić całe pięto, na przykład parter dla większych biur lub poddasze dla tych jeno- lub dwuosobowego. Jeśli pozwala nam na to dostępna przestrzeń, zawsze warto pamiętać o możliwie największym oddzieleniu miejsca domowego od pracy. Pozwala to odseparować te dwie formy życia i wspomaga skupienie się na każdej osobno. Lepiej także unikać tworzenia biura w sypialni – w myśl zasady, że nie pracuje się tam, gdzie się śpi. Jeżeli nie mamy innej opcji, starajmy się optycznie oddzielić biurko od reszty pokoju – na przykład postawić je tyłem do łóżka bądź zainwestować w ściankę działową. 

Chociaż na pierwszym miejscu przy tworzeniu domowego biura zwykle stawiamy ergonomię pracy, warto pochylić się także nad jego estetyką. To w końcu nasz dom i kąt, w którym codziennie spędzimy wiele godzin. Praca w domu ma te zalety, że sami dekorujemy przestrzeń wokół siebie. Możemy urządzić gabinet w przyjaznym pracy stylu skandynawskim, minimalistycznej nowoczesności czy w duchu klasycznego designu. Pamiętajmy jednak o umiarze. Zbyt wiele dodatków wprowadzi chaos i sprawi, że ciężko będzie nam utrzymać porządek. 

Podobne artykuły
 
Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)