Udostępnij
Skomentuj

Lejek do paliwa - jak wybrać? Jaki najlepszy?

Wożenie paliwa w kanistrach nie jest dobrym pomysłem – nie jest to sposób na oszczędność, a i nieczęsto zdarza się wyjechać w okolice tak oddalone od stacji, że nie da się na czas zatankować. Czasem jednak z różnych przyczyn korzysta się z kanistrów i wlewa paliwo przez lejek. Trzeba jednak pamiętać, że choć to drobiazg, to lejek jest tu elementem kluczowym i powinien być dobrany odpowiednio, żeby całą operację przeprowadzić szybko, czysto i bezpiecznie. Warto też pamiętać, że z lejków korzystają nie tylko kierowcy, ale także użytkownicy łódek z silnikami zaburtowymi czy choćby ogrodnicy, którzy do niewielkiej kosiarki próbują wlać paliwo z dużego kanistra.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze lejka do paliwa?

Kryteriów wyboru jest kilka, a wiele z nich wiąże się z dość specyficznymi zastosowaniami – należy więc uważnie przemyśleć swój wybór, bo choć lejek drogi nie jest, kiedy jest potrzebny, nie ma czasu na szukanie innego.

  • Materiał: lejek do paliwa metalowy jest trwalszy niż lejek plastikowy. Można go upuścić, można nawet na nim przypadkowo usiąść, a dalej będzie można z niego korzystać. Jest wprawdzie nieco droższy i bywa wyraźnie cięższy, ale przecież nie nosi się go w plecaku, a nawet wtedy kilkukrotna różnica masy nie powinna przy tych wielkościach być wielkim problemem. Warto pamiętać, że lejek do paliwa Diesel sprawdzi się do nalewania etyliny, ale w druga stronę ta zależność już nie musi być prawdziwa.
  • Kształt: lejek lejkowi nierówny. W zależności od tego, gdzie znajduje się wlew paliwa do baku, może przydać się inny lejek. Proste są stosunkowo rzadko używane – otwór musi bowiem znajdować się centralnie nad bakiem, aby można było z takiego lejka wygodnie skorzystać. Częściej potrzebny jest lejek skośny, zwany także niekiedy lejkiem kątowym. Choć większość dostępnych lejków ma zbliżoną długość rurki, warto – jeśli nie ma się pewności co do pożądanej długości – wybrać za długi, niż za krótki.
  • Średnica rurki: z jednej strony zalecana jest wąska, ponieważ jest to wygodniejsze – wąska rurka pasuje do większej ilości wlewów, nawet tam, gdzie miejsca na lejek jest niewiele. Jednak przez taką rurkę paliwo będzie spływało dość powoli. Trzeba więc znaleźć złoty środek.
  • Filtry i sitka: należy je potraktować jako element niezbędny. Ponieważ nie można mieć pewności, że w czasie nalewania paliwa żadne pyły nie dostaną się do lejka, sitka i filtry różnego typu pozwolą zabezpieczyć układ paliwowy silnika przez zatkaniem lub przynajmniej zabrudzeniem. Wprawdzie lejki z filtrami są odrobinę droższe, ale w stosunku do ewentualnych kosztów naprawy układu paliwowego nadal są atrakcyjną alternatywą.
  • Lejek do paliwa nieprzepuszczający wody: jest to specyficzna konstrukcja wyposażona w szczególnego rodzaju sitko. Gdyby przelać przez lejek wodę, przepłynęłaby swobodnie, czyste paliwo także nie napotka żadnych trudności, ale jeśli sitko zostanie zmoczone paliwem, woda zostanie zatrzymana powyżej sitka. To dość dobry sposób na tankowanie paliwem nieznanej jakości – pozwala się zabezpieczyć przed zalaniem baku mieszanką wody z paliwem, co jest dziś nadal dość częstym problemem.

Ile kosztuje lejek do paliwa?

Najtańsze lejki kosztują kilka – kilkanaście złotych. Są to najczęściej lejki uniwersalne wykonane z tworzywa i pozbawione filtrów. Bardziej użyteczne konstrukcje – metalowe, z dłuższą rurką i podstawowym filtrem do koszt 20-30 złotych, a za wysokiej klasy lejek profesjonalny, nieprzepuszczający wody, z filtrem i profilowaną rurką trzeba zapłacić 70-100 złotych.

Warto wspomnieć też o tzw. lejkach Bundeswehry – nie są szczególnie wygodne, ponieważ są mocowane do otworu w kanistrze i wymagają sporej wprawy i niemałej siły do przytrzymania w żądanej pozycji, ale bywają stosunkowo tanie i są dość uniwersalne.

Wybierając lejek do paliwa np. do kosiarki czy silnika zaburtowego, warto dowiedzieć się, czy producent sprzętu nie przewidział takiej okoliczności i jako akcesorium dodatkowego nie wyprodukował właśnie dedykowanego lejka – nie będzie on uniwersalny, ale z pewnością od uniwersalnego wygodniejszy.

Udostępnij
4,8
2 oceny
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)