Udostępnij
Skomentuj

Preparat do czyszczenia silnika - jak wybrać? Jaki najlepszy?

Czyszczenie silnika to poważna sprawa – z daleka wszystko wygląda prosto: brudny silnik, trochę środka czyszczącego, czysty silnik. Ale temu przeczą doświadczenia mechaników – dobry środek czyszczący czasem może narobić więcej szkód niż pożytku, choć sprawdzi się właśnie tak, jak tego sobie życzy użytkownik.

Czyścić czy nie czyścić, oto jest pytanie

W czasie pracy silnika, szczególnie jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, powstają spore ilości sadzy nagaru i innych zanieczyszczeń, które odkładają się w całym układzie smarowania, a szczególnie na nierównościach. Tak się zaś składa, że nierówności powstają głównie w miejscach łączenia różnych elementów. Jeśli olej jest niewymieniany przez dłuższy czas (a powinien być wymieniany nie rzadziej niż raz na dwa lata, nawet jeśli instrukcja mówi, że rzadziej), nagar działa już jako swego rodzaju uszczelniacz, a jego wypłukanie grozi rozszczelnieniem – właśnie z tego powodu raczej nie zmienia się oleju mineralnego na pół-syntetyk, a tego ostatniego na syntetyk. Jeśli jednak olej jest zmieniany regularnie, to przeczyszczenie silnika nie powinno mieć negatywnych skutków, o ile zrobi się to z głową.

Jak działają preparaty do czyszczenia silnika i co w nich jest?

Żaden z preparatów nie jest dokładnie opisany, tymczasem zdecydowana większość niewiele różni się od bardzo dobrego jakościowo oleju syntetycznego. Olej jest bowiem rozpuszczalnikiem, który roztwarza zanieczyszczenia i pozwala je usunąć. Najbardziej drastyczna metoda to przecież po zlaniu oleju zalać silnik syntetykiem i pozwolić mu kilka chwil pracować, po czym zlać brud i wlać świeży olej, taki, jaki powinien być. Oczywiście preparaty do czyszczenia silnika zawierają też pewne uszlachetniacze, dzięki którym mogą lepiej i szybciej działać, natomiast to jedynie dodatki.

Który preparat wybrać?

Preparat do czyszczenia silnika z nagaru musi być wysokiej jakości, aby przy okazji czyszczenia sam nie wprowadził nowych zanieczyszczeń. Z tego powodu bardzo ważna jest marka takiego specyfiku – te najlepsze nie są tanie, ale muszą działać łagodnie, acz skutecznie. Wiele tańszych preparatów działa zbyt agresywnie, odrywając czasem dość duże fragmenty nagaru, co może spowodować poważniejsze uszkodzenie silnika.

W profesjonalnych sklepach można czasem spotkać się z podziałem preparatów czyszczących silnik na dwie kategorie: do czyszczenia przed wymiana oleju i do czyszczenia zaniedbanych silników. Obie klasy wyróżnia się raczej na podstawie doświadczenia mechaników, a różnią się tym, że te przeznaczone do czyszczenia zaniedbanych silników paradoksalnie są nieco słabsze, aby nie odrywały dużych zanieczyszczeń i nie wprowadzały i znów do układu smarowania. Regularna zmiana oleju zapobiega osadzaniu się dużych ilości nagaru, dlatego nawet preparat do czyszczenia silnika Diesla może wtedy działać bardziej agresywnie, gdyż ryzyko rozszczelnienia jest mniejsze.

Jak używać preparatów do czyszczenia silnika?

  • Jeśli olej jest wymieniany co 15-20 tys. km i zawsze na dobry jakościowo, czysty, najlepiej co najmniej pół-syntetyk, to nie ma potrzeby czyszczenia układu smarowania żadnymi dodatkowymi preparatami.
  • W przypadku silników nieznacznie zaniedbanych (z olejem wymienianym co 30 tys. km) wystarczy, zamiast ryzykować, dolewając płyny czyszczące, szybciej wymienić kolejny olej.
  • W przypadku zaniedbanych silników jedyną pewną metoda wyczyszczenia ich jest rozłożenie na części pierwsze i mechaniczne oczyszczenie. Płyny do czyszczenia silnika w tym przypadku mogą przydać się do wstępnego usunięcia nagaru.
  • Nie należy dolewać preparatów do czyszczenia silnika pomiędzy wymianami – jeśli taki preparat zadziała i rozpuści nagar, należy od razu zmienić olej, dlatego wszystkie tego rodzaju preparaty stosowane powinny być już na kanale. Wystarczy, że będą pracowały w układzie 10-15 minut – więcej w tym przypadku wcale nie znaczy lepiej.
  • Każdy z preparatów może mieć inną instrukcję używania – należy się z nią zapoznać, zwłaszcza jeśli chodzi o czas pracy silnika w cyklu czyszczenia i ilość dodawanego preparatu oraz to, czy używa się środka na silniku ciepłym, czy zimnym. Choć najwygodniej zmienia się ciepły olej (jest wtedy mniej lepki), część środków czyszczących powinna być używana na zimno, a nie każdy silnik zagrzeje się w kwadrans, więc wymiana oleju odbędzie się na zimno.
  • Do czyszczenia silników motocyklowych czasem można kupić inne, dedykowane płyny. Wprawdzie ich skład nie powinien wiele różnić się od tych stosowanych w silnikach samochodowych, ale bez znajomości dokładnego składu chemicznego lepiej trzymać się ślepo zaleceń producenta.
Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)